خودرو

علت داغ شدن سه فیش پراید چیست ؟

سه فیش یا همان سه فیوز پراید یک باکس سه فیوز با ظاهری ساده اما پر کاربرد است که کنار قمقمه آب پراید نصب میشود و سه سیم سوکتی سیمی دارد . به دلایلی که در زیر مطرح میشود سه فیوز داغ میشود و ممکن است با داغ شدن بیش از حد اتصال یک یا دو فیوز قطع شده  و خودرو دیگر روشن نشود . در این موقعیت تنها راه رفع مشکل تعویض سه فیش (سه فیش سیم قهوه ای استفاده کنید  ) میباشد  .

1- داغ شدن زیر کاپوت : اگر سطح آب در مخزن سیستم خنک کننده پایین باشد، سه فیش و بخش‌های دیگر موتور نیز داغ خواهند شد و بالا رفتن بیش از حد دما موجب سوختن سه فیش میشود .

2. مشکل برق ماشین  : درست کار نکردن دینام میتواند نوسان زیادی در برق رسانی ایجاد کند و در نهایت سه فیش در خظر سوختن قرار میگیرد

3. جنس نامرغوب سه فیش : پیشنهاد ما این است که از سه فیش آبی یا رنگ های دیگر استفاده نکنید  و سه فیش روکش قهوه ای پیدا کنید . برخی سیم ها مقاومت خوبی در نوسان برق ندارند و به راحتی میسوزند .

59 نظر در “علت داغ شدن سه فیش پراید چیست ؟

  1. صفرعلی میکائیلی گفت:

    آیا داغ شدن نسبی سه فیش طبیعی نیست ؟؟

    1. مددکار گفت:

      خوب بود ، مفید و مختصر
      اما از دوستان متخصص یه سوال دارم
      سیم کشی ماشین من داغ میکنه ، قبلنا یه بار فیوز آب کرده بود بردم پیش برقکار ماشین ، اما دوباره داغ میشه ، یکی از سه فیوزها مخصوصا فیوز وسطی در اثر داغ شدن زیاد حجیم شده و به مرور آب میشه

      1. vahidkianiasl@gmail.com گفت:

        یا باتری خرابه یا دینام زیاد شارژ میکنه

      2. محمد آقاجانی گفت:

        سلام
        این حالت که شما میفرمایید از دینام شماست.

      3. مهدی گفت:

        یه سیم تقویت مثبت مستقیم از باطری به مثبت دینام بکش مشکلت حل میشه

      4. احمد گفت:

        لامپ ۵۵ وات بنداز درست میشه

        1. صفرعلی میکائیلی گفت:

          بله دیشب سه فیش من آتش گرفت که با دستپاچگی با شلینگ آب خاموشش کردم روز بعد برقکار درستش کرد علت شارژ زیاد دینام بود
          برقکار یه سیم از دینام به باتری وصل کرد تا شدت شارژ دینام کم شود

      5. ناشناس گفت:

        بجایی فیوز سیم تویوتایی بزار سیم اصل اوراقی ها گیر میاد

      6. ناشناس گفت:

        بجایی فیوز سیم تویوتایی بزار سیمای اصلی اوراقی ها گیر میاد

    2. مددکار گفت:

      خیر ، بلکه بخاطر جریان خروجی زیاد از دینامه ، یا اینکه بر اثر خوردگی یا شکستن سیم های فرسوده ، یا داغ شدن بیش از حد موتور بخاطر پایین بودن سطح آب دستگاه خنک کننده موتور ، یا کثیف بودن موتور که منجر به داغی موتور و بالاتر رفتن دمای موتور میشود

    3. بابک برق گفت:

      سلام ببین دوست عزیز مثلا فیوز شماره ۱ اگر بصورت نرمال مصرف کننده متصل به ان ۲ امپر بکشد و فیوز استاندارد ان ۱۵ امپر باشد بالا رفتن امپر کشی مصرف کننده و جایگزین کردن فیوض با امپر پایین تر باعث گرم شدن فیوز و گاهی ذوب شدن جعبه فیوز میشود …

      1. محمود گفت:

        باسلام پراید۸۹دارم سه فیش که کنارباطری ماشین هست فیش وسطی ذوب میکنه وباعث میشه نورجلوکم بشه وماشین سربالایی دل میزنه وبعضی مواقع استارت میزنی روشن نمیشه بندازیم دقیقه روشن میشه چندین بارهم فیش عوض کردم ذوب کرده باطری هم نوگرفتم ومکانیک هم بادستگاه چک کرده دینام وبقیه جاهاسالمه به نظرشماعلت چیست

        1. محمد گفت:

          سلام دوستان عزیز
          بنده مدت طولانی با مشکل ذوب شدن جعبه فیوز و خود فیوز مواجه بودم. و سرانجام برای همیشه حلش کردم.
          علت داغ و ذوب شدن، کشیدن جریان بسیار زیاد برق در زمان بسیار کوتاه هست.
          بطور مثال وقتی حواستون نبوده و چراغ را روشن گذاشتید و ماشین رو خاموش کردید. باطری شما خالی میشه، حتی اگر کامل هم خالی نشه
          اما وقتی ماشین رو روشن میکند چه با باطری به باطری زدن چه خود باطری ماشینتون جواب بده، چون در ابتدا باطری ظرفیت زیادش خالی هست، جریان بسیار زیادی از دینام به باطری سرازیر میشه که بسته به قدرت دینام موجب داغ، ذوب حتی آتش گرفتن فیوز یا جعبه فیوز میشه.
          بخصوص در فصل تابستان به علت استفاده از کولر، ضبط و چراغ
          مقداری که دینام ماشین رو شارژ میکنه کفایت نمیکنه و از باطری هم استفاده میکنه.
          و به مرور ظرفیت باطری خالی میشه.
          وروز بعد وقتی ماشین رو روشن میکنید جریان زیاد ایجاد میشه.
          برای حل این مورد دو راه هست، یکی اینکه همزمان وسایل برقی ماشین رو روشن نکنید یا اگه روشن کردید وقتی رسیدید مقصد ماشین رو سریع خاموش نکنید و همه وسایل برقی رو خاموش کنید یه ده دقیقه ماشین رو روشن بذارید تا باطری شارژ شه.
          البته این روش برای خالی شدن کلی باطری به علت فراموشی نیست.
          روش دوم که خودم انجام دادم و راه حل اصلی هست. اینه که ببرید پیش یه باطری ساز حرفه ای و یک سیم برق سایز 6 جنس اصلی مسی از مثبت دینام مستقیم به مثبت باطری بکشه که حتما سر راهش باید فیوز مدار اصلی کار بذاره (خطر آتش سوزی داره).
          اینکار باعث میشه باطری دو تا مسیر شارژ از سمت دینام داشته باشه
          یه دونه مسیر فابریکی کارخونه که از جعبه فیوز رد میشه و یه دون این مستقیمه.
          این سیم خودش بخشی از سیستم big4 هست. تو اینترنت بزنید میاره توضیحاتش رو که برای تقویت سیستم برق ماشین های سال ساخت بالا هست.
          ۱-سیم مستقیم از مثبت دینام به مثبت باطری
          ۲-سیم از منفی دینام به منفی باطری
          ۳-سیم از منفی باطری به درپوش موتور
          ۴-سیم از منفی باطری به بدنه
          البته من رو پراید انجام دادم مدل ۸۵.

          دوستان خودتون حوس نکنید این کار رو انجام بدید.
          نصب غیراصولی خطر آتش سوزی داره.

          حتما باید فیوز مدار اصلی (۸۰-۱۰۰ آمپر) سر راه مثبت باطری باشه و خود سیم هم باید چند جا مهار بشه و آویزون نباشه.
          ممکنه به ایسیوی بعضی ماشین ها آسیب بزنه.
          پس خودتون تست نکنید.

          یا علی مدد

          1. ناشناس گفت:

            خیلی قشنگ توضیح دادی ممنون

          2. ناشناس گفت:

            با سلام خیلی خوب توضیح دادین ممنون

          3. مصطفی گفت:

            احسنننننننننت اقا احسنتتتتتتتتت
            گل گفتی پسر
            من ماشینم از دیشب ضبطش روشن بوده و سوئیچ رو کامل نچرخونده بودم که خاموش بشه
            صبح که استارت زدم دیدم از کاپوت داره دود بلند میشه که سریع کاپوت رو زدم بالا دیدم بله از فیوز وسطیه داره دود بلند میشه
            که یعنی حرف شما درسته
            باتری از دیشب خالی شده
            و حالا داره با امپر زیاد شارژ میشه و فیوز وسطی تحمل این شدت جریان بالا رو نداره

        2. ناشناس گفت:

          ممکنه خودرو شما برق دزدی داشته باشه

        3. ناشناس گفت:

          آب داخل رادیات کمه

    4. ناشناس گفت:

      مشکل ما حل نشد انجام دادیم اینکارا

      1. محمد گفت:

        جنس خود جعبه فیوز و همین طور خود فیوزها هم مهمه
        چون در هر صورت جریان زیاد بشه، باعث داغ شدن فیوزها و آب کردن جعبه میشه

  2. مسعود گفت:

    سلام امروز چراغای بزرگ خاموش نکردم باطری کامل خوابیده بایک باطری شارژ کردم باطری خودش دباره گذاشتم روماشین دیدم از جای سه فیش دود میکنه سه فیش عوض کردم دباره استارت کردم دیدم بازم همون جوره

    1. ناشناس گفت:

      باتری خرابه.عوضش کن درست میشه

    2. علی گفت:

      از فیوز ترمینالی بجای فیوز سیمی استفاده کن درست میشه گوگل بزن فیوز اصلی ترمینالی پراید برو سایتشون بخر

    3. شمس گفت:

      باطری خالی بوده دینام داره شارژ می‌کنه داخ کرده شارژ بشه ارومیه اگه نشد باطزچری عوض کن

  3. یوسف گفت:

    این توضیحات ساده مشکلی رو حل نمیکنه.. جعبه فیوز سه تایی ماشین بنده (پراید) زود زود میسوزه و این توضیحات ساده به درد حل مشکلش نمیخوره..

    1. modirekoll گفت:

      درود بر شما
      همراهان عزیز سوال بلد ::: در صورتی که تجربه این مشکل را دارید توضیحات کاملتری ارائه کنید
      با تشکر

      1. ۱۴۱ ۱۳۸۵ گفت:

        دینام تست شود.

      2. اصغررحیمی گفت:

        سلام من یک ماه پیش بلبرینگ وافتامات دینام رانوکردم بازبرق زیادداره واصلآجعبه فیوزرااب کرده علتش چی میتونه باشه

    2. عثمان گفت:

      ی شخصی میگفت ی سیم از دینام ب سر مثبت باطری وصل بشه فیوزا رو آب نمیکنه
      میگفت برق قوی تر میشه
      نمیدونم تا حالا امتحانش نکردم

      1. رضا میکانیک گفت:

        سلام
        علت اصلی سوختن فیوز وسط .
        تخلیه کامل شارژ باتری از نور گرفتن یا استفاده ظبط صوت.
        یا انداختن باتری نو بجای ۵۰ آمپر ۵۵ استفاده کردن.
        باعث خروجی برق زیاد از دیود دینام میشه و نوسانات برق انجام میشه.
        راه حل!!!
        یک سیم از مثبت باتری به مثبت دینام مشکل را حل خواهد کرد. باتشکر

      2. مصطفی تاک گفت:

        بله درسته انجام بده مشکلت حل میشه

    3. بینام گفت:

      از دینام یه سیم مثبت بکشید تا مثبت استارت حل می شود

      1. علی گفت:

        از فیوز ترمینالی بجای فیوز اصلی فابریک استفاده کنه مشکلش حل میشه. گوگل بزن فیوز اصلی ترمینالی پراید

    4. ناشناس گفت:

      سلام
      به یک سیم کش بگین که از دینام به استارت ، سیم رابط وصل کنه، تا زور بیشتری به باطری و سیم کشی وارد نشه. در اینصورت به هیچ وجه جعبه فیوز اصلی دیگه نمیسوزه و ذوب نمیشه.

      1. ناشناس گفت:

        ابن کارها رو کردم بلزم داغ میکنه

    5. ناشناس گفت:

      مال منم همین جور بود بردم پیش یه برق کار یه دونه سیم از مثبت دینام مستقیم وصل کرد به باتری ماشینم الانم خوبه

    6. ناشناس گفت:

      برای منم قبلا زود زود میسوخت . راهکارش رو خودم پیدا کردم .جعبه فیوز رو که دو تا پیچ داره باز کن از زیر نگاه کن یک طرف سه تا سیم داره طرف دیگه یدونه سیم اون تک سیم مستقیم به برق دینام وصله یا یه سیم از اونجا اضافه کن یا اگه میتونی دسته سیم اون قسمت رو تا دینام باز کن اون سیم رو با یه سیم شماره ۶ عوض کن دوباره سرتاسر نوار چسب بپیچ مطمئن باش درست میشه

    7. باوی گفت:

      سلام ماشین یه جای اتصال داره

  4. ۱۴۱ ۱۳۸۵ گفت:

    آقای بی‌نام. یه کم بیشتر راهنمایی کنید لطفا
    یعنی سیم از مثبت استارت به مثبت دینام وصل بشه

    1. ناشناس گفت:

      از برق پشت دینام یه سیم 5 یا6 وصل کن میتونی اول ببری رو استارت بعد ببری رو بس مثبت باطری میتونیم رو استارت نبری مستقیم بری رو بس مثبت

    2. مصطفی تاک گفت:

      بله درسته انجام بده مشکلت حل میشه
      فرق نمی کنه به مثبت باطری بکشی یا مثبت استارت چون سیم مثبت باطری وصل شده به استارت

  5. رسول گفت:

    وقتی باطری خالی میشه دوباره که می خواد شارژ بشه شدت جریان بالا درفیوز باعث داغ شدن واب شدن فیوز میشود
    با تشکر

    1. ناشناس گفت:

      ِ

    2. ناشناس گفت:

      درسته

    3. بابک برق گفت:

      لایک

    4. پاسبان گفت:

      دقیقا همینه

  6. مهدی گفت:

    سلام ماشین من موقع حرکت خاموش میکرد و باید نیم ساعت صبر میکردم که سرد بشه تا روشن بشه خیلی اذیت کرد پیش هر باطری سازی بردم نتونست عیبشو برطرف کنه تا اینکه خودم متوجه شدم که با دست کاری کردن فیوز و سیم ها ماشین روشن میشه ولی باز خاموش میشه که وقتی باز کردم دیدم سیم های زیر فیوز بهم اتصالی کردن و اصلا هم از بالا مشکلی نداشت پس یادتون باشه که سیم های زیر فیوز رو چک کنید که مشکلی پیش نیاد

  7. ناشناس گفت:

    سلام
    به یک سیم کش بگین که از دینام به استارت ، سیم رابط وصل کنه، تا زور بیشتری به باطری و سیم کشی وارد نشه. در اینصورت به هیچ وجه جعبه فیوز اصلی دیگه نمیسوزه و ذوب نمیشه.

    1. مجید گفت:

      اردستان به کدام سیم استارت باید وصل بشه

      1. مصطفی تاک گفت:

        بله درسته انجام بده مشکلت حل میشه
        فرق نمی کنه به مثبت باطری بکشی یا مثبت استارت چون سیم مثبت باطری وصل شده به استارت

  8. محمودی گفت:

    علت داغ وذوب کردن فیوز۳بطرف موتورچیست

  9. اصغر گفت:

    سلام ،من روماشین پراید باطری ۵۵انداختم ازموقعی انداختم هرروز سه فیش میسوزه ،از دینام هم یه سیم شش به استارت وصل کردم بازهم میسوزه لطفاً راهنمایی کنید

    1. محمود گفت:

      باسلام پراید۸۹دارم سه فیش که کنارباطری ماشین هست فیش وسطی ذوب میکنه وباعث میشه نورجلوکم بشه وماشین سربالایی دل میزنه وبعضی مواقع استارت میزنی روشن نمیشه بندازیم دقیقه روشن میشه چندین بارهم فیش عوض کردم ذوب کرده باطری هم نوگرفتم ومکانیک هم بادستگاه چک کرده دینام وبقیه جاهاسالمه به نظرشماعلت چیست

  10. quickservice-vahid.ir گفت:

    اگ دینام درست شارژ کنه
    فقط و فقط از باتری
    حتی عگ باتری نو باشه

  11. ناشناس گفت:

    سلام به نظر من علت داغ کردن فیوزها جریان زیاد برق از دینام به باطری ست. حالا چرا اینجوری میشه علتش خالی بودن باطری یا خراب بودن باطری ست .

  12. هاشم گفت:

    سلام همون‌طور که همه اشاره کردن ذوب شدن سه فیوز اصلی بخاطر
    ۱..استفاده از وسایل الکتریکی همزمان در صورت خاموش بودن خودرو
    ۲. وقتی آب رادیات کم میشه سیستم فن خودرو بصورت پیشفرض برای مراقبت از خسارت به موتور با دور تند کار می‌کنه و اگه متوجه نشین فیوز و جعبه فیوز آب میشه
    در کل دور تند فن فقط وقت استفاده از کولر یکسره کار می‌کنه اما وقتی کولر نمی‌گیریم یا اصلا رو دور تند نمیره یا اگرم بره کمتر از ده ثانیه خاموش میشه و دور کند فعال میشه

  13. ناشناس گفت:

    سلام من یه سیم ۶ از سرمثبت دینام به سرمثبت باطری کشیدم ولی بازم داغ میشه فیوز وسطی، ولی منجرم به آبکردن و ذوب شدن فیوز وسط نمیشه میخواستم بدونم این داغیش طبیعیه؟؟
    داغیش به طوریه که وقتی بادست میخوای برای چند ثانیه بگیریش نمیتونی

  14. حسین گفت:

    سلام من یه سیم ۶ از مثبت دینام به مثبت باطری کشیدم ولی هنوز داغیش رو داره طوری نیست که فیوز وسطی رو آب کنه یا ذوب کنه ولی طوریه که بادست نمیتونی برای چند لحظه نگهش داری
    میخواستم بدونم این داغی طبیعیه

    1. محمد گفت:

      سلام
      داغ شدن سیم اصلی تا حدی طبیعی هست
      چون جریان بالاخره گرم میکنه سیم رو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *