دانستنیها, صنعت

گرمای محسوس کدام است ؟

گرمای محسوس کدام است ؟

وقتی که در یک روز گرم از بیرون به خانه باز میگردید نوشیدن آب خنک بسیار لذت بخش است , با اضافه کردن چند تکه یخ به آب  یخ ها ذوب می شوند و دمای آب نیز کاهش می یابد یا حتی هنگامی که توسط یک کولر آب هوای گرم محیط خنک می شود شاید در اینجا بتوانیم بهتر گرمای محسوس و نهان را درک کنیم .

  • گرمای محسوس کدام است ؟
  • گرمای نهان چیست ؟
  • تفاوت گرامای نهان و محسوس
  • گرادیان دما چیست ؟

گرمای محسوس کدام است ؟

در رابطه با اینکه گرمای محسوس کدام است ؟ باید گفت , گرمایی که ماده در حین تبدیل از حالتی به حالت دیگر همراه یا تغییر فاز از دست داده یا جذب می کند گرمایا حرارت محسوس  گفته می شود این گرما باعث افزایش دما می شود اما باعث تغییر حالت ماده نمی شود بنابراین اگر گرما به ماده ای افزوده شود و دمای آن افزایش یابد به آن گرمای محسوس گفته می شود به عنوان مثال خنک کننده ها با استفاده از حرارت محسوس کار می کنند و یا اینکه آب جوش گرم تر از آب سرد است ,سرد کردن یک جسم , گرفتن حرارت محسوس آن جسم است در واقع محسوس را زمانی می توان استفاده کرد که بتوان حرارت جسم را با ترمومتر اندازه گیری نمود .

فرمول گرمای محسوس : q=mcdt

Q : حرارت منتقل شده   j

M : جرم جسم    kg

C : ظرفیت گرمای ویژه

گرمای نهان چیست ؟

به اینکه گرمای محسوس کدامند ؟ اشاره نمودیم اما گرمای نهان موجب تغییر حالت ماده شده ولی حالت دمای آن تغییری نمی کند به عنوان مثال یخ در صورتی که گرما را به خود جذب می کند به دمای صفر درجه می رسد و فقط حالت ماده تغییر کرده اما دمای آن افزایش نمی یابد .

دیلاج ولو چیست  و تا چند اینچ تولید میشود ؟

فرمول گرمای نهان : Q=mL

Q :برابر مقدار انرژی گرمایی آزاد شده و بر حسب ژول اندازه گیری می شود .

m : جرم بوده و بر حسب کیلوگرم اندازه گیری می گردد .

L : گرمای نهان تبخیر تصعید انجماد و یا ذوب می باشد .

تفاوت گرمای نهان و محسوس

با تعریف گرمای نهان و محسوس مطمئنا متوجه تفاوت این دو با هم شده اید

  • گرمای نهان به مقدار انرژی جذب یا رها شده در حین انتقال فاز در دمای ثابت بوده اما حرارت محسوس برای تغییر دمای ماده در فاز ثابت ماده است .
  • حرارت نهان برای سیستمی با تغییر فاز و حرارت محسوس برای سیتمی بدون تغییر فاز است
  • گرمای نهان توصیف کننده تغییرات انرژی داخلی ماده اما حرارت محسوس توصیف کننده تغییرات انرژی بین ماده و محیط اطراف آن می باشد .
  • گرمای نهان به سیستمی با دمای ثابت و حرارت محسوس به سیستمی با دمای متغیر مربوط است .

گرادیان دما چیست ؟

گرادیان دمایی یک کمیت فیزیکی بوده که نشان می دهد دما در یک نقطه مشخص در چه جهتی و با چه مقداری با بیشترین سرعت تغییر می کند شیب دمایی یک کمیت دارای بعد بوده که با یکای درجه نسبت به یکای طول بیان می گردد یکای Sl این کمیت کلوین بر متر مربع است .

بلدر تانک چیست و انواع آن کدامند  ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *