فلزات

کاربردهای تیرآهن چیست ؟

کاربرد تیرآهن چیست ؟

یکی از مهم ترین المان ها در ساختمان سازی تیرآهن است , وظیفه اصلی این پروفیل تحمل تنش های حاصل از نیروی برشی و لنگر خمی می باشد در فرآیند تولید این محصول از نورد گرم استفاده می شود و تنها برخی مراحل متفاوت در تولید نوع معمولی با هاش می باشد این محصول فولادی در بر اساس نسبت بال و عرض به دسته های مختلف تقسیم می شود در ادامه بیشتر با کاربرد تیرآهن و انواع آن آشنا می شویم .

  • انواع تیرآهن ها
  • کاربرد تیرآهن چیست ؟
  • کاربرد تیرآهن ها از لحاظ سایز
  • برترین تولیدکنندگان تیرآهن

انواع تیرآهن ها

تیرآهن IPE ( بر اساس استاندارد اروپا ) :

مقطع این سازه ظاهری شبیه به حرف I دارد و ضخامت جان و بال آن با هم مساوی است .

تیرآهن INP ( بر اساس استاندارد آمریکا ) :

این تیرآهن شبیه حرف I است اما ضخامت بال یکنواختی نداشتهو از لبه های بال به سمت جان ضخامت بال نیر بیشتر می شود .

تیرآهن IPB ( هاش ) :

تیراهن هاش مقطعی شبیه به حرف H دارد طول بال های ان نیز نسبت به دو مورد قبلی بزرگتر است .

تیرآهن لانه زنبوری :

این نوع همان تیرآهن معمولی است که در طول جان دارای حفره هایی است .

کاربرد تیرآهن چیست ؟

اسکلت سازه فولادی :

از جمله کاربرد تیرآهن استفاده از آن در ساختمان در اسکلت سازه فولادی می باشد ساختمان برای اسکلت بندی مقاوم و استحکام به این المان نیازمند است به عنوان مثال کاربرد تیرآهن های زنبوری برای مقاومت در برابر لنگر خمشی در طراحی ها قرار گرفته و وزن سازه را به طور چشمگیر کاهش می دهد اما با این حال اینکه کدامیک از تیرآهن ها اعم از بال پهن , نیم پهن , زنبوری و یا حتی اروپایی در روند ساختمان سازی استفاده می شود به نقشه , طراحی و محاسبات طراح ساختمان بستگی دارد .

استفاده به عنوان ستون ها :

از تیرآهن هاش به دلیل مقطع مربع شکل می توان به عنوان ستون ساختمان نیز استفاده نمود  در صورتی که ساختمان از یک طبقه بیشتر باشد می توان در سازه از تیرآهن به عنوان ستونی یکپارچه نیز استفاده کرد بدین شکل که طول ستون به قدری باشد که از سقف طبقه بالایی بیرون زده تا بتوان ستون طبقه بعد را به آن متصل نمود .

استفاده به عنوان کفی ستون :

  کفی وظیفه تحمل بار ساختمان را به عهده دارد این کفی ها برای اتصال نبشی به ستون ها کاربرد داشته و می توان با دریل روی آن سوراخ هایی برای برش و اتصال پیچ فراهم کرد کفی ساخته شده از تیرآهن هم اتصال را به خوبی برقرار میکند و هم نسبت به فشار با بارهای ورودی مقاومت بالایی از خود نشان می دهد.

استفاده به عنوان شاه تیر :

از دیگر کاربردتیرآهن این است که از آن می توان  به عنوان شاه تیر یا تیراصلی در ساختمان سازی نیز استفاده نمود تیرهای اصلی ساختمان به شکل افقی در سازه فولادی وجود داشته که بر روی ستون ها به کمک پلیت به هم متصل شده اند این وسیله می تواند به عنوان شاه تیر به ستون ها متصل و با استفاده از نبشی یک طرف آن در طول بال تیرآهن و طرف دیگر به ستون متصل شود .

استفاده به عنوان تیرک  میانی :

این نوع تیرآهن های کوچکی بوده که بار و فشار را از تیر اصلی به ستون ها منتقل می کند , تیرک میانی در قسمت ابتدایی و بالای تیرآهن ها جای گرفته و به تیرآهن ها برای تحمل بار زیاد کمک می کند .

استفاده به عنوان تیرهای باریک کرومیت :

تیرهای کرومیت از تیرک ها باریکتر و طول بلندی دارند , تیرک کرومیت یک سطح نشیمنگاه دارد که بر روی تیر اصلی جا داده می شوند .

استفاده به عنوان خرپا :

در ساختمان سازی ساده ترین کاربرد تیرآهن برای ساخت خرپا است , این خرپاها برای مصارف مختلف اعم از ساخت انبار یا سقف سوله مورد استفاده قرار میگیرد خرپاها به دلیل ساختار زیگزاگی بسیار مستحکم بوده و در مواردی که نیاز به مقاومت باشد استفاده می شوند .

استفاده در پل سازی :

تیرآهن ها برای پشتیبانی در عرشه پل ها کاربرد داشته و مسئول انتقال بار به پایه هستند از عوامل مهم بر مقاومت پل می توان به طول آن ترافیک بیشتر و فاصله بین تیر ها اشاره کرد .

استفاده در پالایشگاه ها :

تیرآهن هاش به دلیل نوع هندسه مقاومت زیادی در برابر نیروی برشی و خمشی نسبت به تیرآهن معمولی دارد پهنای بال و عمق زیاد این تیرآهن موجب تا استفاده از آن سازه را مستحکم کند .

کاربرد تیرآهن ها از لحاظ سایز

تیرآهن 12 :

وزن تیرآهن 12 به ازای هر متر 10.4 تا 26.8کیلوگرم است و در ساخت ستون , پوشش سقف و تیر و.. استفاده می شود.

تیرآهن 14 :

تیرآهن 14 وزنی بین 12.9 تا 33.7 کیلوگرم دارد و در ساخت ستون , نعل و تیر در پوشش سقف کاربرد دارد .

تیرآهن 16 :

این نوع در ساخت خرپا , نعل و تیر در پوشش سقف و پل لانه زنبوری استفاده شده و وزن آن بین 15.8تا 41.6 کیلوگرم است .

تیرآهن 20 :

تیرآهن 20 وزنی بین 22.4 تا 60 کیلوگرم داشته و سنگین وزن تر از دیگر تیرآهن هاست بنابراین در سازه های بزرگ یا طبقات زیر زمین استفاده می شود .

برترین تولید کنندگان تیرآهن

  • ذوب آهن اصفهان
  • فایکو
  • ماهانن
  • آرین فولاد
  • فولاد یزد و…
وارد کننده پروفیل 201 چین سایز 20*30

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *