صنعت

چسب اپوکسی چیست ؟

چسب اپوکسی چیست ؟

از جمله پر استفاده ترین چسب ها برای مصارف صنعتی استفاده از چسب اپوکسی است حدود نیم قرن است که این چسب ها در صنعت در حال استفاده هستند ؛ رزین اپوکسی هنگامی که پخته می شود اتصال سخت و مقاومی ایجاد می کند و برای سطوح قدرت چسبندگی بسیار بالایی دارد قدرت چسبندگی این ماده چسبناک بسیار بالا بوده و علاوه بر اینکه به آسانی فضاهای خالی را پر می کند در مقابل مواد شیمیایی سخت  مقاومت بالایی داشته وخاصیت درزگیری را فراهم می نماید .

  • چسب اپوکسی چیست و کاربرد آن کدام است ؟
  • انواع مختلف چسب های اپوکسی
  • مزایا و معایب استفاده از چسب های اپوکسی
  • نحوه استفاده از چسب اپوکسی

چسب اپوکسی چیست و کاربرد آن کدام است ؟

چسب اپوکسی بر پایه رزین اپوکسی است که با تغییر گرید رزین و افزودن پر کننده هایی مانند فلزات , سرامیک و.. ویژگی های مختلفی از خود نشان می دهد این چسب ها اغلب به صورت دو جزئی ( رزین و هاردنر ) تولید می شوند , این چسب با ترکیب دو ماده مختلف یک رزین و یه ماده که به عنوان تصلیب کننده عمل می کند تشکیل می شود ویژگی های منحصر به فرد این چسب اعم از مقاومت مکانیکی بالا , چسبندگی قوی و.. باعث شده تا کاربردهای مختلفی داشته باشد از جمله :

  • مصارف ساختمانی برای چسباندن بلوک های بتنی و نصب مواد عایقی
  • چسباندن کاشی و سرامیک به دیوار و سطوح
  • تعمیرات صنعتی
  • چسباندن بتن جدید به مقاطع بتن قدیمی
  • خودرو
  • مصنوعات هنری
  • صنایع الکترونیک
  • چسباندن فلزات به هم و…..

انواع مختلف چسب های اپوکسی

چسب های اپوکسی آهن و فلز :

این نوع چسب برای چسباندن فلزاتی اعم از مس , آهن , آلومینیوم , روی , تیتانیوم , استیل و…مورد استفاده قرار گرفته و به صورت دو جزئی است و با ترکیب شدن دو جزء استفاده می شود از ویژگی های آن می توان به مقاومت بالا در برابر حلال ها , رطوبت , آب و هوا بدون کاهش میزان چسبندگی اشاره کرد .

چسب های اپوکسی فایبرگلاس :

این نوع نیز متشکل از دو جزء پوکسی و هاردنر بوده و بر روی فایبرگلاس ( انواع کامپوزیت , انواع ماکت , صنعت خودروسازی و.. ) استفاده می شود این چسب ها دربرابر آب و حرارت بالا مقاوم هستند و به مرور زمان دچار پوسیدگی نمی شوند .

چسب های اپوکسی بتن :

چسب های اپوکسی بتن بسیاری از ضعف های سازه های بتنی را بر طرف نموده و به سازه بتن قابلیت های زیادی از جمله امکان اتصال بتن تازه به ملات بتن قدیمی , ایجاد استحکام کششی بالا در بتن , امکا اجرا ملات بتنی بر روی سطوح مختلف و ایجاد چسبندگی زیاد بر روی سطوح مختلف و بالا بردن عمر بتن  دارد .

چسب های اپوکسی سنگ :

چسب های اپوکسی سنگ در برابر رطوبت و دما بسیار مقاوم بوده و چسبندگی بالای آنها موجب شده تا به مرور زمان سنگ دچار افتادگی نشود از چسب های اپوکسی سنگ می توان برای اجرای و نصب سنگ بر روی نمای داخلی و خارجی ساختمان , اجرای کاشی و سرامیک بر روی سطح دیوار و نصب قطعات ساختمانی بر روی فلز , بتن , چوب , بلوک و… اشاره کرد .

چسب های اپوکسی خمیری :

چسب اپوکسی خمیری رزینی با ویسکوزیته بالا بوده که برای نصب الیاف و فیبرهای کربن و شیشه به روش تر و خشک طراحی شده است در مواردی مانند سطوح زیر سری تیرها و دال ها و نیز سطوح عمودی که نمی توان از چسب اپوکسی با ویسکوزیته پایین استفاده کرد از چسب های خمیری frp استفاده می شود  , نکته جالب اینکه آب , سردی , داغی روی این چسب ها تأثیر نداشته و به مرور زمان دچار افتادگی نمی شوند از دیگر کارایی این چسب ها رفع ساییدگی و نشتی لوله های آب و گاز , با حرارت بالا و پایین , جلوگیری از نشت نشتی مخازن صنعتی بزرگ و کوچک , پوشش خرابی دیوار نازک و پوشش ضربه خوردگی های سطحی است .

خرید چسب پی وی سی از فروشگاه مرکزی

انواع چسب اپوکسی با توجه به روش پخت :

چسبهای اپوکسی تک جزئی :

این نوع در دمای 250 تا 300 درجه سانتی گراد پخته شده و نیاز به سخت کننده ندارند از مهم ترین ویژگی این محصول می توان به چسبندگی و مقاومت بالا در شرایط آب و هوایی نامناسب اشاره کرد این محصول برای فعال شدن نیاز به حرارت دارد اما سرعت خشک شدن آن نسبت به چسب های دو قولو بیشتر است .

چسب های اپوکسی دو جزئی :

این محصول با ویژگی پخت در دماهای بالا و در دمای محیط رد دمای صفر درجه به کمک سخت کننده ها می توانند مراحل پخت را انجام دهند , زمان افزودن سخت کننده به اپوکسی فرآیند شیمیایی شبکه ای با تولید گرما شروع و پخت انجام می شود این محصول با شرایط محیطی تطبیق پذیر است .

مزایا و معایب استفاده از چسب های اپوکسی

  • مقاومت بسیار بالا
  • پر کردن شکاف های کوچک
  • مقاوم در برابر سیکل هایی دمایی فرسایش
  • عایق عالی الکتریسیته
  • قابل استفاده در سمباده زنی , تراشکاری و سوراخ کاری
  • قابلیت استفاده بر روی سطوح مرطوب و خشک
  • برخورداری از انعطاف پذیری بالا و مناسب برای سطوحی که در معرض حرکت و تغییر شکل هستند
  • قابل استفاده در پروژه های مختلف

با توجه به مزایای متعدد چسب اپوکسی از معایب و محدودیت هایی نیز برخوردار است به عنوان مثال نیاز به زمانی طولانی برای خشک شدن دارند و برای اینکه بتوان کار را به خوبی انجام داد سطح مورد نظر باید تمیز و خشک باشد این چسب ها در برخی افراد حساسیت پوستی ایجاد می کنند و پاک شدن آنها هم سخت بوده و اینکه نسبت به دیگر چسب ها گران تر هستند .

نحوه استفاده از چسب های اپوکسی

قبل از استفاده از این چسب باید سطوح را از هر نوع آلودگی مانند چربی کاملا تمیز کرد در صورتی که قصد دارید سطوح کاشی را با هم بچسبانید برای تمیز شدن کار می توان لبه های کاشی  چسب کاغذی چسبانده تا هنگام کار سطح کاشی کثیف نشود , دو جزء رزین اپوکسی و هردنر را با هم مخلوط کنید تا یکدست شود پس از دو دقیقه هم زدن به سرعت چسب را با ابزار مناسب مانند کاردک روی سطح مورد نظر بزنید سعی کنید سطح کنید سطح چسب یکدست باشد و مقدار چسب اضافی را از روی سطح بردارید اجازه دهید چسب خشک شود  استحکام لازم را به دست آورد.

قیمت چسب دوطرفه برزنتی آلمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *