مشاوره خانواده

نظریه پنجره شکسته چیه ؟

درود : نظریه‌ی پنجره شکسته یک مفهوم اجتماعی در مبحث جرم شناسی  است که توسط سوزان فالودی در دهه‌ی ۱۹۷۰ مطرح شد. این نظریه به وضوح تأثیرگذار در درک رفتار اجتماعی افراد و ارتباطات اجتماعی آن‌ها می‌باشد.

این نظریه مثالی از پنجره های شکسته یک ساختمان میزند که میتواند چه عواقبی به همراه داشته باشد  . اگر پنجره هایز از یک ساختمان شکسته باشد خرابکاران وسوسه میشوند سایر پنجره ها را نیز تخریب کنند و یا حتی میتواند بهانه خوبی باشد برای سرقت آن ساختمان یا سو قصد های دیگر .

به طور خلاصه، نظریه‌ی پنجره شکسته بیان می‌کند که هر فردی دارای “پنجره‌ای” از نگاهی به دنیا و اطلاعات است که از طریق آن به دیگران واکنش نشان می‌دهد. این پنجره شامل مجموعه‌ای از مشاهدات، تجربیات، ارزش‌ها، باورها و دیدگاه‌های فرد می‌شود. اطلاعاتی که از طریق این پنجره به دیگران منتقل می‌شود، به طوری انتخاب و تعدیل می‌شود که با نگاه‌ها و دیدگاه‌های فرد سازگار باشد و تأثیر بیشتری بر رفتار و واکنش‌های اجتماعی دیگران داشته باشد.

نظریه‌ی پنجره شکسته به وضوح نشان می‌دهد که ما اطلاعات را انتخاب می‌کنیم و ترتیب می‌دهیم تا با دیدگاه‌ها و اعتقادات ما هماهنگ باشد و به ارتباطات اجتماعی موفق تری دست پیدا کنیم. این نظریه به ما کمک می‌کند تا بهتر درک کنیم چرا افراد در مواقع مختلف به طرقی متفاوت عمل می‌کنند و چرا برخی افراد به طور مستمر به نظر دیگران عکس العمل نشان می‌دهند.

در کل، نظریه‌ی پنجره شکسته موثریت گسترده‌ای در زمینه‌هایی مانند روان‌شناسی اجتماعی، ارتباطات، مذاکره و مدیریت تعارض دارد و به ما کمک می‌کند تا رفتارها و واکنش‌های اجتماعی افراد را بهتر درک کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *