فلزات

ماهیت خوردگی آلومینیوم چیست ؟

خوردگی آلومینیوم چیست ؟

خوردگی در آلومینیوم پدیده شایعی بوده که با توجه به مقاومت بالای آن رخ خواهد داد اما نسبت به فلزات آسیب پذیر دیگر بیشتر طول می کشد , قبل از اینکه به خوردگی آلومینیوم بپردازیم در ابتدا باید تعریفی از خوردگی داشته باشیم , خوردگی از واکنش های شییمیایی بوده که در این واکنش فلزات مختلف با اکسیژن ترکیب شده و این واکنش شیمیایی موجب آسیب دیدن فلز مورد نظر می شود بیشتر فلزات در شرایط مستعد خوردگی هستند اما در برخی فلزات مانند طلا این امر کمتر اتفاق می افتد .

  • چرا آلومینیوم در برابرخوردگی مقاوم است ؟
  • خوردگی آلومینیوم چیست ؟
  • انواع خوردگی در آلومینیوم
  • راه کارهای محافظت از آلومینیوم در برابر خوردگی
  • فرق خوردگی و زنگ زدگی

چرا آلومینیوم در برابر خوردگی مقاوم است؟

فلز آلومینیوم با اکسیژن واکنش نشان می دهد و روی آن یک لایه از آلومینیوم اکسید می چسبد در ادامه لایه پیادار آلومینیوم اکسید مانع از رسیدن اکسیژن و رطوبت به نواحی زیرین خود شده و مانع از خوردگی فلز آلومینیوم می شود .

عوامل ایجاد خوردگی در فلز آلومینیوم چیست ؟

 البته مواردی هم وجود دارد که در صورت توجه نکردن به آنها آلومینیوم در معرض خوردگی قرار میگیرد این موارد شامل شرایط اسیدی بالا , شرایط مستعد خوردگی گالوانیک , فضاهای داخلی تهویه نشده , قرارگیری مداوم این فلز در برابر شرایط آب و هوایی مرطوب و استفاده از آن در محیط ای دریایی است .

خوردگی آلومینیوم چیست ؟

منظور از خوردگی آلومینیوم تجزیه و خرابی تدریجی مولکول ها به فرم اکسیدی آن بوده که موجب از بین رفتن خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن می شود , آلومینیوم فلزی واکنش پذیر بوده اما از سویی هم به عنوان فلز منفعل شناخته می شود , این فلز  کم کم پس از گذشت چندیدن ماه یا چندیدن سال با اکسیژن و آب در محیط بیرون واکنش نشان داده و در نتیجه لایه ای بر روی سطح آن ایجاد می شود که مانع از خوردگی قسمت های زیرین آن شود این لایه به سطح آلومینیوم محکم چسبیده  خیلی سخت ورقه ورقه می شود این شرایط شبیه به فولاد زنگ نزن است .

انواع خوردگی در آلومینیوم

انواع مختلف خوردگی موجب می شود تا فلز آلومینیوم یونیک به نظر برسد با آگاهی و اطلاع پیدا کردن  نسبت به پدیده های خوردگی این فلز می توان در کاهش یا پیشگیری از این اتفاق جلوگیری کرد .

خوردگی اتمسفری ( جوی یا محیطی ) :

این نوع خوردگی آلومینیوم ناشی از تماس عناصر طبیعی با این فلز می باشد به دلیل اینکه احتمال وقوع این نوع خوردگی در هر جایی وجود دارد خوردگی اتمسفری نیز از مجموه دیگر خوردگی های آلومینیوم سهم بیشتری را به خود اختصاص می دهد خوردگی های محیطی به سه دسته مختلف تقسیم شده و این سه دسته با توجه به میزان رطوبت محیط , به انواع خشک تر و مرطوب دسته بندی می شود.

خوردگی گالولنیک :

این نوع به خوردگی فلز متفاوت نیز معروف بوده و زمانی اتفاق می افتد که فلز آلومینیوم به شکل طبیعی یا توسط یک الکترولیت در تماس با یک فلز نجیب مانند مس و جیوه قرار بگیرد فلز نجیب هر فلزی است که واکنش پذیری آن در مقایسه با آلومینیوم کم باشد .

خوردگی حفره ای :

خوردگی سطحی فلز آلومینیوم خوردگی حفره ای نام دارد که با ایجاد سوراخ های کوچک بر روی سطح آن مشخص می شود این حفره ها روی استحکام آلومینیوم تأثیر منفی ندارند اما در زیبایی ظاهری آن تأثیر منفی دارند .

خوردگی شیاری :

خوردگی شیاری نوعی فرآیند ایجاد خوردگی موضعی در فلز می باشد آنچه منجر به ایجاد شیار و شکاف می شوند همپوشانی و تداخل متریال های مختلف یا اشتباهات ناخواسته در طراحی بوده و درنتیجه تجمع آب در این نواحی موجب خوردگی شیاری می شود حتی کوچکتری فاصله بین پیچ و سطح آلومینیوم زمینه ساز این نوع خوردگی است.

از دیکر انواع خوردگی های آلومینیوم به طول مختصر می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • خوردگی مرزدانه ای
  • خوردگی تورقی
  • خوردگی عمومی
  • خوردگی رسوبی
  • ترک خوردگی ناشی از خوردگی و تنش
  • خوردگی سایشی
  • خوردگی خستگی
  • خوردگی رشته ای یا فیلامنتی
  • خوردگی ناشی از حملات میکروبیولوژیکی

راه کارهای محافظت از آلومینیوم در برابر خوردگی

آندایز کردن :

آندایز آلومینیوم فرآیند است که طی آن یک لایه اکسید روی سطح این فلز تشکیل شده و موجب افزایش سختی , مقاومت در برابر خوردگی  , ایجاد نمای تزئینی و تغییر برخی از خصوصیات فیزیکی آن می باشد این فرآیند برای متریال های مختلف قابل انجام بوده اما به دلیل کاربرد گسترده آلومینیوم آنودایزینگ آلومینیوم معروف است .

تغییر شیمیایی آلومینیوم :

در این روش فلز آلومینیوم در معرض یک محیط شیمیایی قرار گرفته تا روی آن واکنشی اتفاق بی افتد و نتیجه آن لایه ای سخت و چسبنده روی سطح باشد روش آندایزینگ اکسید آلومینیوم روی سطح قرار میگیرد اما در این روش می توان از ترکیبات مختلف اعم از روی , کروم , تیتانیوم و زیرکونیوم استفاده کرد .

پوشش های فلزی :

به عنوان مثال در این نوع پوشش دهی می توان ابتدا یک لایه نازک زینک , سپس لایه مس روی زینک , روی زینک یک لایه قلع ( نه به طور مستقیم ) و نیز روی قلع نیز یک لایه ای از مس اعمال نمود .

انتخاب آلیاژ مناسب :

یکی دیگر بهترین راه کارهای برای محافظت آلومینیوم در برابر خوردگی انتخاب مناسب ترین ماده از انواع آلیاژ آلومینیوم است به عنوان مثال آلوینیوم سری 1000 , 3000 و 5000 بیشترین سطح مقاومت را دارند .

قرار نگرفتن در کنار دیگر فلزات :

می توان اثرات خوردگی گالوانیک آلومینیوم را که با قرار دهی دو فلز غیر مشابه در کنار هم ایجاد می شود کاهش داد به عنوان مثال در محیط مورد نظر فلز فولاد و آلومینیوم در کنار بکدیگر قرار نگیرند .

فرق خوردگی و زنگ زدگی

خوردگی و زندگی زدگی خیلی با هم تفاوت ندارند زنگ زدگی همان خوردگی است با این تفاوت که تنها در آهن و فولاد دیده می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *