فلزات

فولاد ابزار چیست ؟

فولاد ابزار چیست ؟

در واقع ما از ابزارآلات برای سهولت در انجام امور مختلف استفاده می کنیم استفاده از این ابزارها گاهی اوقات برای اندازه گیری بوده و در برخی مواقع نیز برای تعمیر و یا کنترل دستگاه های مختلف مورد استفاده قرار میگیرد اما اینکه در ساخت آنها از چه موادی استفاده می شود بسیار حائز اهمیت است زیرا ابزارآلات باید از دوام , کیفیت و مدت عمر طولانی برخوردار باشند این ویژگی ها را می توان توسط فولاد فراهم نمود آیا می دانید فولاد ابزار چیست چند نوع است ؟ چه کاربرد و چه ویژگی هایی دارد ؟

  • فولاد ابزار چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟
  • ترکیبات شیمیایی فولاد ابزارها
  • نحوه تولید فولادهای ابزار سازی
  • معرفی انواع فولادهای ابزار و کاربرد آنها

فولاد ابزار چیست  و چه ویژگی هایی دارد ؟

فولاد ابزار ساخته شده از انواع فولادای کربنی و آلیاژی بوده و برای ساخت ابزار و قالب استفاده می شوند و فولادی که بدین شکل تولید می شود ویژگی های خاصی از جمله مقاومت بالا در برابر سایش و خوردگی  , سختی بیشتر , مقاومت در برابر درجه حرارت , دفرمه شدن و حفظ لبه برش دهنده در دماهای بالا را دارد , اینکه چه نوع فولاد ابزاری را باید انتخاب کنید بستگی به کاربرد دارد .

ترکیبات شیمیایی فولاد ابزارها

تنگستن , کروم , وانادیم و مولیبدن 4 عنصر اصلی تشکیل دهنده فولاد ابزارها هستند سرعت انحلال کاربیدهای مختلف در فرم  آستنیتی آهن عملکرد فولادابزارها را دردمای بالا تعیین می کند میزان منگنز کم نگه داشته می شود تا احتمال ترک خوردن هنگام کوئنچ کردن در آب کاهش یابد .

نحوه تواید فولادهای ابزار سازی

برای تولید فولادهای ابزاری از قوس الکتریکی استفاده می شود و نیز با تغییر شکل گرم خاص و عملیات سطحی ویژه از اهر گشتن عیوب داخلی و خارجی جلوگیری می شود به طوریکه در این روش در عملیات حرارتی ابزار پیچیده خطر ایجاد ترک را بتوان کاهش داد عملیات حرارتی این فولادها رد درجه حرارتی بالا صورت میگیرد به دلیل امکان ظاهر شدن تردی حرارتی در فولادهای ابزار عملبات حرارتی باید با دقت بالا صورت گیرد , فولادابزارهای سریع سرد شده باید در درجه حرارتی پایین تخت عملیات بازپخت قرار گرفته تا سختی آن کاهش نیابد.

معرفی انواع فولادهای ابزار و کاربرد آنها

فولاد ابزارهای سخت شونده با آب / نشانه گروه w :

فولادابزارهای گروه W به علت کم هزینه بودن نسبت به دیگر فولادها پر استفاده ترین نوع فولاد ابزار است و بای قطعات و کاربردهایی که نیاز به درجه حرارت بالا ندارند مناسب است و بالاتر از 150 درجه سانتی گراد نرم می شوند قابلیت سختی پذیری این فولادها کم بوده و باید سریع در آب کوئنچ شوند این فولادها می توانند به سختی بالاتر از 66 HRC رسیده و نسبت به دیگر فولادهای ابزار شکننده هستند .

فولادابزارهای کارسخت :

این فولادابزارها شامل سری O یا سخت شونده با روغن , سری  A سخت شونده با هوا و سری D حاوی کربن و کروم بالا هستند این نوع مناسب برش یا شکل دهی موادی کاربرد داشته که در دمای پایین قرار دارند , این نوع از لحاظ مقاومت به سایش , مقاومت در برابر نرم شدن و چقرمگی در حد متوسط هستند , این نوع در ساخت قطعات بزرگتر یا قطعاتی که در طی سخت شدن به اعوجاج کم نیاز دارند استفاده می شوند این فولادها از سختی سطحی بالایی برخوردار بوده و برای ساخت تیغه چاقو کاربرد دارند .

فولاد ابزارهای سخت شونده با روغن  :

این دسته به طور اسثنایی در برابر لغزش مقاوم بوده و برای ساخت چاقو و قیچی استفاده می شود

قیمت خرید میلگرد 316 سایز 20 هند

فولادابزارهای سخت شونده با هوا :

کروم بالا در این فولاد موجب شده تا بدون تحریف کردن در معرض دمای بالا قرار گیرند .

فولاد ابزارهای کروم – کربن بالا  :

این فولاد ابزارها شامل انواع D2 . D3 , D6 و D7 است و بین 10 تا 13 درصد کروم دارند و سختی خود را تا دمای 425 درجه سانتی گراد حفظ می کنند از جمله کاربردهای آنها قالب های فورچ , قالب های ریخته گری و قالب های کششی است به دلیل کروم بالا برخی از این سری فولادابزارها به عنوان فولادهای ضد زنگ یا نیمه ضد زنگ در نظر گرفته می شوند اما به دیلل ایجاد کاربیدهای کروم و کربن مقاومت به خوردگی کمی دارند .

فولاد ابزارهای مقاوم به شوک :

از طریق آلیاژهای کروم – تنگستن , سیلسیم- مولیبدن و سیلسیم – منگنز مقاومت به شوک بالا و قبلیت سخت پذیری خوب فراهم می شود ع گریدهای مقاوم به شوک فولادهای ابزار s برای بهبود مقاومت به شوک در دماهای پایین و بالا طراحی شده و محتوای پایین کربن برای رسیدن به چقرمگی مطلوب نیاز است از جمله کاربرد این فولادها ساخت مته دستی برای سوراخ کردن سنگ است .

فولاد ابزارهای کار گرم :

این فولاد می تواند گرمای شدید را تحمل کرده و در آهنگری و ریخته گری استفاده می شود .

فولاد ابزارهای تندبر :

این نوع به عنوان مواد مورد استفاده در ابزارهای برش اعم از تیغه های اره برقی و فرزهای مته استفاده می شوند  و سریع تر از فولاد پر کربن برش میدهند .

فولاد ابزارهای کاربرد ویژه :

فولاد ابزار نوع P در ساخت قالبهای ریخته گری روی و قالب تزریق پلاستیک کاربرد دارد , فولاد ابزارهای نوع L نوعی فولاد ابزار کم آلیاژ و خاص بوده و L6 بسیار سخت می باشد همچنین فولادابزارهای نوع F یک فولاد سخت شده با آب سرد بوده که نسبت به فولاد ابزار های نوع W در برابر سایش مقاومت بیشتری دارند .

قیمت خرید لوله 304 استیل چین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *