صنعت

فلنج استیل اریفیس چیست ؟

فلنج استیل اریفیس چیست ؟

فلنج ها از پر استفاده ترین اتصالات خطوط لوله محسوب می شوند از جمله کاربردهای این تجهیزات باز و بسته کردن مسیر خطوط لوله , تغییر سایز لوله ها , تغییر در مسیر و.. می باشد , یکی از انواع فلنج ها که برای اندازه گیری و کنترل جریان سیالات یا گاز در سیستم های لوله کشی مورد استفاده قرار میگیرد , فلنج استیل اریفیس است , در واقع این نوع همراه با اریفیس  دبی سیالات و گاز را اندازه گیری می کند .

  • فلنج استیل اریفیس چیست و چه کاربردی دارد ؟
  • انواع اریفیس فلنج های استیل
  • نحوه نصب اریفیس فلنج ها
  • نحوه عملکرد اریفیس فلنج ها
  • مزایا و معایب فلنج های اریفیس استیل

فلنج استیل اریفیس چیست و چه کاربردی دارد ؟

فلنج استیل اریفیس که با عنوان فلنج گلودار نیز شناخته می شود از استنلس استیل ساخته و به دلیل وجود کروم , نیکل , کربن و… مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد , این سازه دبی سیالات مختلف و گاز را اندازه گیری می کند , این فلنج به صورت قطعه دیسکی شکل , دارای بازوی مرکزی با قطر دقیق ونیز جفت بوده و به کمک پیچ و مهره دو قطعه را به یکدیگر اتصال می دهد این فلنج ها به راحتی باز و بسته شده و مناسب اتصال لوله ها و تجهیزات مختلف است و در سیستم هایی با فشارهای کم و زیاد استفاده می شوند این محصول با مجموعه از پیچ های اضافی به نام پیچ های جک امکان تنظیم کامل را فراهم می کنند .

انواع اریفیس فلنج های استیل

اریفیس فلنج های هم مرکز :

در این مدل  صفحه اریفیس به طور مرکزی در فلنج قرار میگیرد و مرکز صفحه با مرکز فلنج هم تمرکز می باشد این نوع مناسب سیالاتی است که جریان متوازن و تغییرات فشار کم دارند .

اریفیس فلنج های غیر هم مرکز :

صفحه اریفیس در این نوع به طور غیر همر مرکز در فلنج قرار میگیرد و مرکز صفحه از مرکز فلنج به سمت دیگر سمت ها منحرف است این نوع مناسب سیالاتی است که جریان نامتوازن و تغییرات فشار زیادی دارند .

اریفیس فلنج های قطعه ای :

در این مدل صفحه اریفیس به شکل قطعه در فلنج قرار میگیرد و فقط یک قطعه از صفحه به عنوان اریفیس استفاده می شود این نوع برای کنترل دقیق جریان سیال و کاهش فشار در سیستم هایی که نیاز به کنترل دقیق دبی سیال دارند مورد استفاده قرار میگیرد.

اریس فلنج های ربعی :

در این مدل صفحه اریفیس به شکل ربعی در فلنج قرار میگیرد و تنها یک ربع از صفحه به عنوان اریفیس استفاده می شود این نوع برای کنترل دقیق جریان سیال در سیستم هایی که نیاز به کنترل دقیق و مدیریت نرخ جریان سیال دارند کاربرد دارد .

نحوه نصب اریفیس فلنج ها

فلنج استیل اریفیس شامل صفحات اریفیس بوده که به کمک  پیچ های جک به فلنج متصل می شوند , برای نصب در ابتدا لوله را برای نصب آماده می کنیم و صفحه اریفیس را بر روی فلنج قرار می دهیم , به کمک پیچ های جک صفحه را به فلنج می چسبانیم در ادامه فلنج را به لوله متصل کرده و پیچ های جک را به تنگی مناسب می چسبانیم در انتها نیز قبل از راه اندازی سیستم برای اینکه مطمئن شویم که سیال به درستی اندازه گیری شده ونشتی ندارد فلنج را تست می کنیم.

نحوه عملکرد اریفیس فلنج ها

هنگامی که از اریفیس فلنج سیال عبور می کند به دلیل کاهش سطح مقطع فشار آن بیشتر و سرعت آن کم می شود , سیال از اریفیس خارج و سرعت ان مجدد کاهش می یابد و فشار آن نیز بیشتر می شود , فلومتر اریفیس با استفاده از این اختلاف فشار که توسط اریفیس در خط عبوری سیال ایجاد شده است و با استفاده از ترانسیمترهای فشاری که فشار دو طرف اریفیس را اندازه میگیرند میزان دبی سیال عبوری را محاسبه می کنند .

مزایا و معایب فلنج های اریفیس استیل

  • نصبی آسان
  • قابلیت استفاده برای تمامی سایزها
  • توان اندازه گیری در شرایط مختلف
  • قیمت مناسب نسبت به دیگر روش ها
  • دقت بالا
  • امکان اندازه گیری جریان در هر دو سمت
  • کارایی کم در صنعت آب و فاضلاب
  • امکان افت فشار در جریان سیال

ساخت و تامین فلنج گلودار استیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *