خودرو

علت نوسان دور موتور ماشین چیست ؟

کاربر :

ماشینم رو وقتی روشن میکنم دور موتورش بالا پایین میشه دلیلش چیه  ؟

============================

مکانیک  :

دور موتور یا RPM مخفف چرخش در دقیقه است , شتاب گیری و یا کاهش سرعت خودرو موجب چرخیدن لاستیک هاب ا سرعت معین می شود , سرعت سنج سرعت خودرو را بر حسب تعداد دور در دقیقه نشان می دهد با فشار پدال گاز تعداد دور نیز بیشتر می شود و با فشار دادن ترمز یا رها کردن پدال گاز  تعداد دور در دقیقه هم کم می شود , معمولا موتور خودروها ( با توجه به نوع خودرو و قدرت ) بین 4000 تا 6000 دور در دقیقه می چرخند شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در حین رانندگی متوجه نوسان دور موتور شده باشید , این مشکل زمانی خود را نشان می دهد که RPM هنگام شتاب گیری بالا و پایین رود اما علت نوسان دور موتور ماشین چیست ؟ و چگونه می توان از آن جلوگیری کرد؟

  • علت نوسان دور موتور ماشین چیست ؟
  • چگونه از نوسانات موتور جلوگیری کنیم ؟
  • دور موتور در حالت درجا چقدر باشد باشد ؟
  • علت نوسان دور موتور هنگام کولر گرفتن چیست ؟

علت نوسان دور موتور ماشین چیست ؟

عدم ارائه جرقه مناسب :

از جمله علت نوسان دور موتور ماشین مشکل احتراق در سیستم جرقه زنی موتور است , احتراق در ماشین های بنزینی با جرقه زنی جمع در محفظه احتراق صورت میگیرد و عدم ارائه جرقه در این سیستم می تواند منجر به نوسان دور موتور شود , این مشکلات می تواند ناشی از خرابی شمع و وایر شمع , ایراد در کوئل و اتصال و قطعی در مدارات مربوط به سیستم جرقه زنی ماشین باشد , آسیب دیدن دلکو , چکش برق و دیگر قطعات مربوط به سیستم جرقه موتور در خودروهای کاربراتوری می تواند موجب انتقال جرقه و در نتیجه نوسان دور موتور شود .

نشت خلاء :

یکی دیگر از رایج ترین علت نوسان دور موتور ماشین نشتی خلاء است , این نشتی در هر نقطه بین موتور و سنسور جریان هوای ورودی است , در بیشتر خودروها یک سنسور جریان جرمی پس از فیلتر هوا نصب می شود در سیستم تزریق سوخت, سنسور جریان هوای جرمی هوا را به درون موتور اندازه گیری می کند , کامپیور موتور میزان سوخت تزریق را محاسبه می کند اگر نشتی خلاء در جایی بین موتور و سنسور جریان هوای جرمی وجود داشته باشد باعث ورود هوا بدون اندازه گیری به سیستم می شود در نتیجه PCM میزان سوخت تزریق شده را اشتباه محاسبه می کند یعنی هوای زیاد و سوخت بسیار کم است .

مشکلات رایج در سیستم سوخت رسانی :

تمام موتورهای احتراق داخلی برای حرکت  به هوا , سوخت و جرقه نیاز دارند سوخت باک خودرو با پمپ بنزین مکش شده و باسیستم سوخت رسانی به انژکتورها انتقال می شود سپس با پاشش در محفظه احتراق  سوخت را به نیروی مکانیکی تبدیل می کند ع کمبود سوخت برای احتراق در سرعت موتور بی نظمی ایجاد می کند , مشکلات اینچنینی می توانند به دلیل گرفتگی فیلتر سوخت, خراب شدن پمپ سوخت رسانی  و خرابی انژکتور باشد .

خرابی ECU :

ای سی یو وظیفه دارد تا خرابی هایی که در قسمت های مختلف اتومبیل رخ می دهد رابه راننده گزارش دهد اما گاهی اوقات ممکن است خود ای سی یو خراب شود از علایم خرابی ای سی یو این است که دور موتور تغییر می کند

IAC :

 این سوپاپ وظیفه تنظیم جریان ورودی هنگامی که صفحه دریچه گاز موتور بسته است  را دارد هنگامی که کربن خراب شود یا رسوب داشته باشد , یکی از رایج ترین علایمی که با مشکل دریچه کنترل هوای دور آرام همراه است , سرعت نابرابر دور آرام است , سوپاپ کنترل دور آرام طوری برنامه ریزی شده که سرعت دور آرام موتور را تنظیم و حفظ می کند اگر سوپاپ از کار بیافتد یا مشکلی داشته باشد می تواند موجب ریست شدت سرعت دور آرام و موجب سرعت غیرعادی بالا یا پایین در دور آرام شود .

خراب بودن سنسور دریچه گاز :

سنسور دریچه گاز از اجزای اصلی در موتورهای انژکتوری است , اگر خودرو شما در حالت خلاص گاز می خورد می توان گفت که سنسور دریچه گاز ماشین خراب شده است و موجب نوسان دور موتور می شود , اگر در هنگام شتاب گیری , نوسان تعداد دور در دقیقه شدید شد ممکن است این قطعه خراب شده باشد .

باتری و دینام ضعیف و معیوب , کثیف بودن سنسور جریان هوای مف ,  شل شدن تسمه تایم یا فرسوده شدن دندانه های آن , نشتی مایع گیربکس خودرو و خرابی سرعت سنج می توانند منجر به نواسانات دور موتور شوند.

چگونه از نوسانات موتور  جلوگیری  کنیم ؟

آنچه موجب نوسانات دور موتور می شود شتاب گیری سریع و ترمز شدید است , به آرامی خودرو را برانید و از تغییر سرعت ناگهانی بپرهیزید , تعویض روغن , تعویض شمع و تعویض فیلتر هوا و نگهداری منظم و استفاده کمتر از سیستم مطبوع  و عدم حمل وزن بیش از حد با خودرو می تواند از نوسانات دور موتور جلوگیری کند .

دور موتور در حالت درجا چقدر باشد ؟

دور موتور در حالت آرام زمانی است که خودرو روشن اما پدال گاز فشار نداده و خودرو بی حرکت باشد در این حالت دور موتور پایین تر از زمان رانندگی و معمولا بین 700 تا 1000 RPM قرار میگیرد که این عدد نیز به نوع خودرو بستگی دارد .

علت نوسان دور موتور هنگام کولر گرفتن چیست ؟

این نوع نوسان جزئی زمانی رخ می دهد که موتور تلاش می کند تا سرعت دور آرام خود را بیشتر کند تا بر فشار اضافی وارد شده هنگام رانندگی با کمپرسور تهویه مطبوع خود غلبه کند پس از جدا شدن کلاچ کمپرسور این دور به حالت عادی برمی گردد .

تعمیر تخصصی خودرو را با مکانیک سیار وحید تجربه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *