خودرو

علت خرابی پولکی سر میللنگ چیست ؟

علت خرابی پولکی سر میل لنگ چیه ؟

پولی یا پولکی سر میلنگ قطعه ای فلزی- لاستیکی است که شکلی دایره ای مانند دارد روی این دایره شیار و شکافی قرار گرفته و روی این شیار هم تسمه قرار میگیرد , پولی در کارکرد دیگر قطعات خودرو اعم از دینام , کولر , واتر پمپ و.. نقش مهمی دارد , در خودروهای قدیمی این قطعه فلزی بوده و به ندرت پیش می آمد که در تصادف آسیب ببیند , خرابی پولکی سر میل لنگ در عملکرد دیگر قطعات خودرو اختلال ایجاد می کند آیا می دانید که علت خرابی پولکی سر میل لنگ چیه ؟ وچه علایمی داره ؟

  • کار پولی سر میل لنگ
  • علایم خرابی پولکی سر میل لنگ
  • علت خرابی پولکی سر میل لنگ چیه ؟
  • تست خرابی پولی سر میل لنگ
  • نکاتی مهم و کاربردی برای افزایش عمر پولی
  • تعویض پولی سر میل لنگ
  • راهنمای خرید پولکی سر میل لنگ

کار پولی سر میل لنگ

نقش پولی سر میل لنگ  در خودرو به این شکل است که انتقال قدرت موتور به دیگر قسمت ها را به عهده دارد انتقال قدرت  توسط تسمه انجام می شود  سر میل لنگ موجب چرخش کمپرسور کولر, پولی های دستگاه مولد برق , کمپرسور کولر و پمپ سامانه هیدرولیک می شود  .

علایم خرابی پولکی سر میل لنگ

  • در هنگام حرکت و زمان روشن بودن کمپرسور کولر موتور کپ کند .
  • زمان روشن بودن کمپرسور کولر از قسمت تسمه صدای جیغ مانند شنیده شود .
  • مداوم از قسمت تسمه صدا شنیده شود .
  • میزان مصرف سوخت در حال افزایش باشد .
  • خودرو عملکرد ضعیف و تسریع کم دارد .
  • خودرو دود سیاه تولید می کند و دود از مخرن تخلیه خارج می شود .

علت خرابی پولکی سر میل لنگ چیه ؟

ضربه به پولی سر میل لنگ :

اینکه علت خرابی پولی سر میل لنگ چیه ؟ باید گفت مهم ترین دلیل خرابی این قطعه وارد شدن ضربه به آن است , حتی اگر این ضربه با شدت کم به این قطعه وارد شود باعث ایجاد صدای غیر عادی در اتومبیل می شود .

روشن کردن کولر در حین سرعت های زیاد :

هنگامی که در جاده با سرعت زیاد در حال رانندگی هستید , روشن کردن کولرحین باعث می شود که به پولی ضربه شدیدی وارد شود و آسیب ببیند .

روشن کردن ماشین هنگام دور زدن :

در صورتی که هنگام دور زدن ماشین را روشن کنید , فشار به کمپرسور کولر وارد شده و از طرف میل لنگ فشار زیادی به هیدرولیک فرمان وارد می شود و پولی نیز آسیب می بیند .

خرابی هرزگرد :

خرابی هرزگردها نیز با پولی سر میل لنگ ارتباط مستقیم دارند و باعث تا به پولی ضربه وارد شود .

نا مرغوب بودن پولی :

کیفیا لوازم یدکی را جدی بگیرید , گاهی نامرغوب بودن پولکی قابلیت آن را در برابر هر نوع لغزش کم می کند ناتوانی پولی معمولا برای قسمت میانی آن اتفاق می افتد در قسمت میانی این قطعه از لاستیک استفاده شده که لاستیک به کاررفته در ان لغزش پیدا می کند وباعث خرابی این قطعه می شود .

تست خرابی پولی سر میل لنگ

پولکی سر میل لنگ خودروهای ایرانی متشکل از سه قسمت بوده که این قسمت ها به حالت فشرده روی هم سوار شده اند برای اینکه مطمئن شوید که این قسمت ها به درستی روی هم سوار شده و شل نشده اند قسمت شلگیر سمت تسمه را باز نمایید که در این صورت پولی کاملا در دسترس است بر روی قسمت کناری پولی با ماژیک خطی بکشید که از هر سه قسمت فلز لاستیک فلز عبور کند پس از اینکه یک تک استارت زدید پولی را کجدد بررسی کنید اگر خط کشیده شده به هم ریخت پولی خراب است و اگر شک به تاب برداشتن و شل بودن پولکی دارید ماشین را روشن نمایید و از قسمت شلگیر مشاهده کنید همچنین اگر تاب برداشته باشد صدای جیغ مانندی از آن شنیده می شود .

نکاتی مهم و کاربردی  برای افزایش عمر پولی

به اینکه علت خرابی پولکی سر میل لنگ چیه ؟ اشاره کردیم اما برای افزایش عمر پولی و کاهش خرابی آن هنگام رانندگی با سرعت زیاد کولر دکمه کولر را روشن نکنید چرخ های ایجاد شده به شکل کامل  به سمت راست یا چب در حال حرکت نباشند حرکت کامل چرخ ها به طرفین باعث ایجاد بروز مشکل در پولی می شود , مورد دیگر رعایت کردن میزان فشار بر ترمز است اگر در حین رانندگی نیازی به ترمز گرفتن نیست پدار ترمز را فشار ندهید , همچنین برای بالا بردن عمر این قطعه و جلوگیری از خرابی آن دنده را در وضعیت خلاص قرار دهید , از دیگر نکات مهم در رابطه با خرابی این قطعه فشار ناقص بر روی پدال کلاج است در زمان نیاز کلاچ را به طور کامل فشار دهید .

تعویض پولی سر میل لنگ معیوب

در ابتدا تسمه تایم را خارج  و پیچ گولی سر میل لنگ را باز , حال پولی قدیمی را باز کرده  و پولی جدید را جایگزین کنید در آخر نیز پیچ ها را سفت  و تسمه تایم را در جای خود قرار دهید .

راهنمای خرید پولکی سر میل لنگ

هنگام خرید پولی این قطعه را از برندهای معتبر خریداری نمایید از جمله این برندها NGK , Bosch و Denso است , جنس پولی نیز حائز اهمیت است برخی از آنها از جنس فلز ساخته می شوند که مقاومت بالایی دارند برخی دیگر از جنس کربن ساخته شده که وزنی سبک و انعطاف پذیری بیشتری دارند , توجه کنید که سایز پولی با سایز میل لنگ مطابقت داشته باشد و نکته آخر اینکه از بهترین راه های برای انتخاب این قطعه مطالعه توصیه تولید کننده خودرو است که پولی مناسب را برای خودروشان توصیه می کنند .

تعمیر تخصصی میللنگ  در محل توسط مکانیک سیار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *