فلزات

تفاوت میلگرد ساده و آجدار چیست ؟

تفاوت میلگرد ساده و آجدار

میلگردها انواع مختلفی داشته و در ساختمان سازی و صنعت بسیار مورد استفاده هستند و از لحاظ ظاهری به دو شکل ساده و آجدار دسته بندی می شوند هر کدام از این میلگردها ویژگی های خاص خود را داشته و کاربردهای متفاوتی نیز دارند, برای آگاهی از تفاوت میلگرد ساده و آجدار در ابتدا به معرفی این دو میلگرد می پردازیم .

  • آشنایی با میلگرد ساده
  • معرفی میلگرد آجدار
  • تفاوت میلگرد ساده و آجدار چیست ؟

آشنایی با میلگرد ساده

میلگردهای ساده نمایی صاف و صیقلی داشته و هیچ نوع آجی روی سطح خارجی آن وجود ندارد این نوع برای افزایش مقاومت کششی بتن به شکل محدود در ساختمان سازی مورد استفاده قرار میگیرند این نوع در سایزهای 5.5 تا 20 میلی متر و در طول 6 تا 12 متر تولید و عرضه می شوند میلگردهای ساده نسبت به دیگر میلگردها از مقاومت کششی کمتری برخوردار بوده و در دسته فولادهای نرم قرار میگیرد و برای مقاومت به خوردگی سطح آنها آبکاری می شود .

معرفی میلگرد آجدار

میلگرد آجدار در سطح خارجی خود دارای برش هایی به نام آج است از مهم تریت تفاوت میلگرد ساده و آجدار قدرت چسبندگی آنها به بتون بوده و آج های این میلگرد باعث می شود تا بتن بهتر به میلگرد بچسبد این میلگردها موجب افزایش استقامت و استحکام بتن می شود , میلگرد آجدار در دو نوع شاخه و کلاف در سایزهای 5.5 تا 40 میلی متر تولید می شوند,  آج میلگرد در سه حالت مارپیچی , جناقی و مکعب روی بدنه این سازه حک می شود ؛ میلگردهای آجدار را می توان در 4 گرید A1 , A2 , A3 ,  و A4 تقسیم بندی کرد که هر یک نیز کاربردهای متفاوتی دارد .

تفاوت میلگرد ساده و آجدار

تفاوت از لحاظ ابعاد :

از جمله تفاوت میلگرد ساده و آجدار سایز و ابعاد این دو است ؛ میلگردهای ساده در ابعاد 5.5 تا 20 میلی متر و میلگردهای آجدار در ابعاد 5.5 تا 40 میلی متر تولید می شوند .

تفاوت از لحاظ روش تولید :

روش تولید میلگردهای ساده و آجدار تفاوت آنچنانی با هم ندارند , تنها فرق آنها در مرحله شکل دهی است , برای تولید این میلگردها ابتدا شمش را در کوره های مخصوص با حرارت 1100 درجه سانتی گراد میگیرد و با جریان آب برای نورد آماده می شود این شمش ها پس از پخت در کوره و رسیدن به دمای مورد نظر سایزبندی و قالب بندی می شوند و در قالب بندی شکل آنها مشخص می شود با توجه به قالب تعدادی شکل میلگرد آجدار وتعدادی شکل میلکرد ساده را میگیرند .

تفاوت از لحاظ کاربرد :

میلگردهای ساده بیشتر در موارد صنعتی کاربرد دارند اما میلگردهای آجدار اغلب در ساختمان سازی مورد استفاده قرار میگیرند به عنوان مثال میلگرهای ساده در ساخت خاموت , میلگرد زیگزاگ , پیچ و مهره و برخی اتصالات صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد , از میلگردهای آجدار در نماسازی ساختمان و مستحکم کردن نمای سنگ , ساخت دال بتنی , ساخت دیوارهای حائل و در پی ریزی ساختمان استفاده می شود .

تفاوت از لحاظ مواد تشکیل دهنده :

میلگردها از لحاظ مواد تشکیل دهنده و جنس در انواع مختلف میلگرد اروپایی ,  فولاد کربن ,  روکش اپوکسی ,  گالوانیزه ,  ضد زنگ و میلگرد فایبرگلاس ساخته می شوند .

تفاوت از لحاظ خواص مکانیکی :

آرماتورها با توجه به نوع استاندارد تولید شده خواص مکانیکی مختلفی دارند در کشور ما اغلب آرماتورهای فولادی تولید شده درکارخانه ها مطابق با استانداردهای روسیه است و به سه نوع A1, A2 , A3 و A4 تقسیم می شود و از لحاظ خواص مکانیکی می توان آنها را بدین شکل شرح داد .

میلگرد A1 :

میلگرد A1 یا میلگرد ساده و یا میلگرد 240 در دسته فولادهای نرم قرار گرفته و دارای مقاومت کششی زیادی است .

میلگرد A2 :

میلگرد A2 یا 340 در دسته میلگرد آجدار قرار گرفته نسبت به A1 مقاومت بیشتری داشته و نیمه سخت است و نسبت به نوه A3و A4 آج کمتری دارداز این نوع به شکل عرضی استفاده می شود .

میلگرد A3 :

میلگرد A3 یا 400 مقاومت بیشتری نسبت به دو نوع قبلی داشته و در مقایسه با آرماتور A2 سخت تر و شکننده تر است و آج آن به شکل جناقی است از این نوع به شکل طولی استفاده می شود این نوع خاصیت شکل پذیری ندارد و از آن نمی توان در سازه هایی که باید نسبت به زلزله مقاوم باشند استفاده کرد .

میلگرد A4 :

میلگرد A4 یا 500 آج های آن نسب به محور طولی به صورت مرکب قرار گرفته اند و برای استفاده در سازه های سنگین استفاده می شوند .

تفاوت از لحاظ قیمت :

میلگرد آجدار و ساده از لحاظ قیمت نیز با یکدیگر متفاوت هستند , قیمت میلگرد ساده نسبت به نوع آجدار به دلیل مصارف صنعتی قیمت بالاتری دارد .

تفاوت از لحاظ جوش پذیری و شکل پذیری :

میلگردهای ساده خاصیت جوش پذیری بالایی دارند اما میلگردهای آجدار قابل جوش کاری نیستند و نیز قدرت شکل پذیری میلگرد ساده بیشتر از نوع آجدار این محصول است .

قیمت میلگرد استیل سایز 160 میلیمتر شاخه 6 متری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *