صنعت

اگر پمپ آب بدون آب کار کند چه می شود ؟

اگر پمپ آب بدون آب کار کند چه می شود ؟

حتما بسیاری از شما با پمپ آب آشنایی دارید و می دانید که از این وسیله برای جابه جایی مایعات استفاده می شود در واقع پمپ به افزایش فشار پرداخته و همین امر موجب جابه جایی مایعات در ارتفاعات بالاتر و یا حتی پایین ترمی شود , پمپ آب خانگی یک وسیله قابل اعتماد است به خصوص اینکه اگر برای سرویس آن برنامه ریزی منظمی داشته باشیم تا سالیان سال می توان از آن استفاده نمود اما اگر پمپ آب بدون آب کار کند چه می شود ؟ باید گفت که بازدهی آن را کم می کند و طولی نمی کشد که پمپ سوخته و از کار می افتد حتی اگر نسوزد هم مشکلاتی دیگری برای پمپ ایجاد می شود در ادامه به آن اشاره می کنیم .

  • اگر پمپ آب بدون آب کار کند چه می شود ؟
  • جلوگیری از خشک کارکردن پمپ آب
  • چطور بفهمیم که پمپ آب سوخته ؟

اگر پمپ آب بدون آب کار کند چه می شود ؟

پمپ از قطعات مختلف تشکیل شده است و تمامی این قطعات به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند در کنار آب عملکرد صحیحی داشته باشند و در جواب اینکه اگر پمپ آب بدون آب کار کند چه می شود ؟ باید گفت تمام این قطعات و در کل دستگاه نمی تواند عملکرد درستی داشته باشد و منجر به سوختگی پمپ می شود بنابراین حتما به صورت دوره ای و مرتب پمپ و قطعات دیگر را سرویس دهی کنید و از وجود آب کافی درون آن مطمئا شوید یکی از مواردی که می تواند مانع سوختن این دستگاه شود این است که همیشه مقداری آب درون آن به عنوان ذخیره در نظر بگیرید تا پمپ پس از تمام شدن آب از آب ذخیره شده استفاده کرده و خراب نشود .

اما اگر پمپ نسوزد هم ممکن است مشکلات دیگری برای پمپ ایجاد می شود از جمله

پمپ روشن نشده یا دیر روشن می شود :

اگر پمپ آب بدون آب کار کند چه می شود ؟ گفتیم که نمی تواند عملکرد صحیحی داشته باشد و می سوزد اما اگر پمپ با سوختگی موجه نشود هم ممکن است در اثر فشار وارد شده به آن در منبع برق یا خازن های پمپ مشکلی به وجود آید و پمپ نیز روشن نشود مشکل دیگر که ممکن است برای این دستگاه به دلیل کم آبی به وجود آید این است که دیر روشن شود , پس از اینکه آب در این دستگاه به حد نصاب رسانده شد برای حل این مشکل سیستم دیجیتالی پمپ را بررسی کنید .

به مکانیکال سیل آسیب وارد می شود :

خشک کار کردن پمپ آب بیشترین آسیب را به مکانیکال سیل وارد می کند در این صورت سیل شروع به آب دهی کرده که باید آن را جایگزین کرد اگر پمپ آب بدون آب کار کند تحت فشار قرار گرفته و نمی تواند دیافراگم کلید اتوماتیک یا ست کنترل را تحریک نماید و در نتیجه پمپ نمی تواند عملکرد خود را قطع نماید و باعث خرابی قطعات ذکر شده می شود .

پروانه پمپ آسیب میبیند :

در صورتی که پمپ آب بدون آب کار کند موجب آسیب رسیدن به پروانه داخل پمپ آب و کاسه نمد نیز می شود .

جلوگیری از خشک کار کردن پمپ آب

خشک کار کردن پمپ آب موجب می شود که صداهای ناهنجاری تولید کند در این موقع شما باید سریعا پمپ آب را خاموش کنید تا مانع از سوختگی موتور شوید برای جلوگیری از خشک کار کردن می توان از مخزن آب استفاده کرد اگر پمپ شما اتوماتیک باشد دیگر نباید نگران این مسئله باشید .

چطور بفهمیم که پمپ آب سوخته ؟

  • کم شدن جریان آب
  • خراب شدن یا در آمدن پروانه از جای خود
  • خرابی بلبرینگ ها
  • صدای زیاد پمپ مانند تکان خوردن تیله در قوطی فلزی
  • داغ شدن زیاد از حد پمپ
  • خاموش و روشن شدن های مکرر دستگاه
  • کم شدن سرعت پس از شروع به کار
  • به مشام رسیدن بوی سوختگی یا بلند شدن دود از پمپ
تعمیر و نصب  تخصصی پمپ آب ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *