فلزات

اورلب کردن میلگرد چیست ؟

اورلب کردن میلگرد چیست ؟

اورلب کردن میلگرد به مفهوم همپوشانی یا وصله کردن آرماتورها به هم در سازه های بتنی از طریق سیم مفتول , جوش و یا روش کوپلینگ می باشد هدف از اورلب آرماتور این است که بتوان یک شبکه یکنواخت و مقاوم از آرماتور ایجاد نمود این شبکه آرماتورها در سقف تیرچه و بلوک , ستون و فونداسیون تعبیه جایگذاری می شوند تا بتوان در کمترین زمان ممکن نیروی فشاری خمشی و کششی سازه را به زمین منتقل کرد .

  • اورلب کردن میلگرد چیست ؟
  • محل اورلب کجاست ؟
  • انواع اورلب آرماتور
  • انواع اورلب میلگرد از لحاظ روش اتصال
  • محاسبه اورلب میلگرد ها چگونه است ؟

اورلب کردن میلگرد چیست ؟

اورلب کردن میلگرد شامل قرار دادن میلگردها و اتصالشان به روش های مختلف است , و هدف از اورلب بیشتر شدن طول میلگرد است زیرا به دلیل مشکلات حمل و نقل نمی توان آرماتور را به طول بیشتر از 12 متر ساخت و در برخی موارد نیاز به میلگردی با طول بیشتر است در این اتصال مهم ترین عاملی که باید محاسبه شود طول همپوشانی آن است این طول همان اندازه ای بوده که برای اورلب دو آرماتور و انتقال بار از میلگرد به میلگرد دیگر حائز اهمیت است برای مشخص نمودن طول همپوشانی دو فاکتور اندازه و نوع کاربردی آرماتور تأثیر زیادی دارند به عنوان مثال در یک سازه 40 متری با میلگرد 12 متری نمی توان ساختمان را ساخت به همین دلیل با اتصال چند میلگرد به هم می توان میلگردی با ارتفاع بیش از 12 متر داشت اما در صورتی که طول همپوشانی درست اجرا نشود انتقال بار با مشکل مواجه شده و سازه فرو می پاشد در نتیجه محاسبه صحیح اندازه اورلب میلگرد و طول همپوشانی حائز اهمیت است .

محل اورلب آرماتور

با توجه به اینکه از کدام روش اورلب کردن میلگرد برای اتصال استفاده می شود و یا اینکه آرماتور در کدام قسمت از ساختمان اعم از ستون , فونداسیون یا تیر قرار است استفاده شود محل آن نیز متفاوت است به عنوان مثال اورلب آرماتور ستون در قسمت میانه طول ستون انجام می شود .

انواع اورلب آرماتور

وصله پوششی تماسی :

در روش تماسی میلگردهای وصل شده در تماس با هم بوده و با مفتول آهنی به هم بسته می شود این نوع بیشتر در میلگرهای افقی و ساخت و سازهای سنتی استفاده می شود.

وصله پوششی غیر تماسی :

در نوع غیر تماسی برای اتصال از سیم استفاده نمی شود در این روش باید شرایط به گونه ای باشد که بتن کاملا بین میلگردهای وصله شونده قرار گرفته و حفره ای در وصله ایجاد نشود بنابراین میلگردها نباید فاصله زیادی از هم داشته باشند استفاده از وصله پوششی غیر تماسی نیاز به سیم پیچی و نیز مراحل کار را کاهش می دهد

انواع اورلب میلگرد  از لحاظ روش اتصال

اتصال دادن آرماتور با سیم :

یکی از رایج ترین شیوه اورلب کردن میلگرد اتصال با سیم است , در این روش می توان در صورت تمایل قبل از بتن ریزی آن را جدا کرد و محل قرار گیری ان را تغییر داد در این شیوه با توجه با شرایط و کاربرد از سیم های مختلفی استفاده می شود به عنوان مثال در جایی که احتمال حرکت سیم کم است از سیم ساده و در مواردی که استحکام بالا در اولیت بوده و احتمال حرکت میلگرد وجود دارد از سیم قوی تر استفاده می شود .

اتصال با جوشکاری :

در ساخت سازه و نقاطی که امکان جابه جایی و حرکت آرماتور وجود دارد برای جلوگیری از حرکت میلگرد از جوشکاری استفاده می شود ( به عنوان مثال برای تقویت ستون ها ) , این روش یک اتصال سخت و مقاومت بالا ایجاد می کند در این شیوه میلگر را در محلجوش می دهند و بتن ریزی نیز به پایداری آن کمک می کند .

اتصال مکانیکی :

از این روش در مقاطعی با قطر بیشتر از 20 میلیمتر و در نقاطی مانند دیوارها , تیرها و… استفاده می شوداین روش اورلب  در برابر فشارها استحکام زیادی دارد.

محاسبه اورلب میلگردها چگونه است ؟

به عنوان مثال اگر در سازه ای از میلگرد قطر 2 سانتی متر استفاده می شود باید این عدد را در 50 یا 80 ضرب کرد و حداقل و حداکثر طول اورلب را به دست آورد , در نتیجه این نوع میلگرد حداقل طول همپوشانی آن 100 سانتی متر و حداکر طول آن 160 سانتی متر است .

برای اندازه گیری اندازه اورلب میلگرد باید نکاتی را مد نظر قرار دهید از جمله :

  • برای وصله پوششی هر دو آرماتور , طول پوشش مورد نیاز در قسمت های مختلف ساختمان متفاوت است.
  • در اعضای خمشی , فواصل محورهای دو آرماتور متصل به وصله پوششی از یک پنجم طول پوشش نباید بیشتر باشد همچنین این فاصله نباید از 150 میلی متر بیشتر باشد این فاصله بین دیگر اعضا باید نهایتا 5 برابر قطر میلگرد کوچک تر باشد .
  • طول گیرایی میلگرد در کشش و بر حسب میلی متر Ld است .

میلگرد استیل سایز 200 میلیمتر شاخه 6 متری 304

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *