خودرو

علت ترک خوردن سیلندر خودرو چیست ؟

علت ترک خوردن سیلندر و علائم آن چیست ؟

ترک خوردن موتور خودرو می‌تواند به علل متعددی مرتبط باشد. در اینجا مهم‌ترین عوامل ایجاد ترک در موتور ماشین را بررسی می‌کنیم:

  1.  افزایش دمای مکرر در طول رانندگی :  یکی از رایج‌ترین علل ترک خوردن موتور، داغ شدن بیش از حد آن است. این اتفاق معمولاً به دلیل مشکلات در سیستم خنک‌کننده مانند نشتی یا خرابی ترموستات  یا مواردی چون سنسور آب و دما رخ می‌دهد.

2. عدم تعادل حرارتی: سرد کردن ناگهانی موتور داغ ، مانند شستشو با آب سرد (وقتی که ماشین جوش می آورد و خاموش میکنیم )، می‌تواند موجب فشار ناگهانی و ترک خوردن آن شود. این تغییرات سریع دما باعث ایجاد تنش در بدنه موتور می‌شود.

3. استفاده از روغن موتور بی کیفیت : روغن موتور نامناسب یا افت کیفیت روغن به مرور زمان موجب سایش و آسیب به اجزای موتور می‌شود و خطر ترک خوردن را افزایش می‌دهد.

4. فشار بیش از حد: فشار بالا ناشی از احتراق نامناسب یا ناک موتور می‌تواند به ساختار موتور آسیب بزند و منجر به ترک خوردن شود.

5. مشکلات در سوخت: سوخت نامناسب یا معیوب که منجر به احتراق نادرست شود هم می‌تواند فشار اضافی به موتور وارد کرده و علت ترک خوردن سیلندر باشد .

6. فرسودگی و سایش: در طول زمان، اجزای موتور دچار فرسودگی می‌شوند و ساختار آن ضعیف‌تر می‌شود ، که ممکن است یا بهتر است بگوییم حتما باعث ترک خوردگی  خواهد شد

7. طراحی و تولید ناقص : عیوب در طراحی یا فرآیند تولید موتور نیز می‌تواند به ترک خوردن آن منجر شود. (خودروسازهایی که آمار تولید بی کیفیت  آنها مطرح است )

8. آسیب‌های فیزیکی : تصادفات یا ضربات شدید می‌توانند به موتور آسیب زده و باعث ترک خوردن سیلندر ماشین شوند.

9. رسوب بستن موتور : مواردی چون استفاده از آب رادیاتور و ضد یخ بی کیفیت و همچنین تعویض نکردن به موقع آنها میتواند چنین بلایی نیز سر سیلندر ماشین شما بیاورند . با گل گرفتن رادیاتور و رسوب بستن طولانی مدت و فرسایش بدنه موتور ، به مرور شاهد ترک خوردن سیلندر ماشین خواهید بود . این مسئله را هم بایستی جدی گرفتن و در سرویسهای فصلی کوشا بود .

در صورت مشاهده ترک در موتور، توصیه می‌شود که فوراً به تعمیرگاه مراجعه کنید تا آسیب‌ها بررسی و تعمیر شوند. ترک خوردن موتور اغلب به تعمیرات جدی نیاز دارد و بی‌توجهی به این مسأله ممکن است به خرابی‌های بیشتر و هزینه‌های بالاتر منجر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *