خیاطی

علت پاره شدن نخ چرخ خیاطی چیست ؟

علت پاره شدن نخ چرخ خیاطی

اگر تجربه کار با چرخ خیاطی را داشته باشید می دانید که کار دوخت با چرخ و کیفیت و دوام لباس دوخته شده همگی تحت تأثیر کیفیت نخ می باشد , بدون شک یکی از مهم ترین ابزارهای مورد استفاده در چرخ خیاطی نخ است , اما یکی از مشکلات رایج در رابطه با نخ ها هنگام استفاده در چرخ خیاطی پاره شدن آنهاست که می تواند بسیار کلافه کننده باشد , علت پاره شدن نخ چرخ خیاطی می تواند به بی کیفیت بودن نخ , سوزن نامناسب … مرتبط باشد .

  • علت پاره شدن نخ چرخ خیاطی
  • رفع مشکل پاره شدن نخ چرخ خیاطی

علت پاره شدن نخ چرخ خیاطی

نخ بی کیفیت :

از علت پاره شدن نخ چرخ خیاطی استفاده از نخ بی کیفیت است نخ های ژاپنی نسبت به نخ های ایرانی نازک تر هستند و احتمال پاره شدن آنها بیشتر است همچنین اگر سال ها از تولید نخ گذشته باشد کیفیت خود را از دست داده و مرتب پاره می شود .

درجه چرخ خیاطی تنظیم نیست :

از دیگر علت پاره شدن نخ چرخ خیاطی تنظیم نبودن درجه چرخ در چرخ های مکانیکی است , درجه بندی کمتر یا بیشتراز حد معمول در چرخ می تواند باعث پاره شدن نخ شود , تنظیم درجه بندی چرخ خیاطی یکباره انجام شده و تغییر نمی کند بنابراین درجه بندی مناسب را یافته و آن را تغییر ندهید .

چرخ خیاطی تمیز نیست :

برای حفظ کیفیت عملکرد چرخ خیاطی و افزایش عمر آن باید چرخ را تمیز نگه داشت و نباید نسبت به سرویس کاری آن سهل انگاری کرد تا علاوه بر تمیزکاری چرخ به بررسی عملکرد قطعات و یافتن ایرادات چرخ پرداخته شود .

روغن کاری نکردن چرخ خیاطی :

خاصیت چرب بودن روغن چرخ خیاطی باعث کاهش اصطکاک و تمیزکاری قطعات چرخ می شود است , عدم روغن کاری چرخ خیاطی کیفیت عملکرد چرخ را کاهش می دهد و می تواند باعث پاره شدن نخ هنگام دوخت و دوز با چرخ خیاطی باشد از دیگر عوارض عدم روغن کاری چرخ می توان به قفل کردن چرخ خیاطی , صدای زیاد و ناهنجار هنگام کار و آسیب به قطعات چرخ را نام برد .

سفت بودن بیش از حد پیچ ماکو :

در صورتی که پیچ متاکو بیش از حد سفت باشد به احتمال زیاد نخ پشت سر هم پاره می شود و پارچه زیر پایه جمع می شودو در نتیجه نخ نیز تحت فشار قرار میگیرد , برای رفع این مشکل میزان کشش نخ ماکو را بررسی کنید باید سر نخ بیرون آمده از ماکو را در دست گرفته وآویزان کرده و تکان دهید در صورتی که ماکو کمی تکان خورد دارای کشش مناسب است اگر پس از تکان دادن ماکو رها شود یعنی نخ خیلی شل است و باید پیچ آن سفت شود و اگر بعد از تکان دادن ماکو تکان نخورد یعنی بیش از حد سفت است و باید کمی آن را شل کنید .

ماسوره نامناسب :

ماسوره نخ را در قلاب محکم نگه می دارد و هنگام دوخت آن را به درستی می پیچاند تا دوخت تمیز و اصولی انجام شود ماسوره نامناسب علاوه بر مشکل پاره شدن نخ باعث ایجاد صدای بلند در این دستگاه می شود ماسوره ها شبیه یکدیگر هستند اما ابعاد آنها فرق دارد بنابراین هنگام خرید توجه کنید که ماسوره متناسب با چرخ باشد ماسوره کوچک تر باعث ایجاد صدای ناجور شده و ماسوره بزرگ تر از استاندارد باعث نچرخیدن دستگاه , مشکلات دوخت و پاره شدن نخ می شود .

عدم نخ کردن صحیح سوزن :

نخ سوزن چرخ خیاطی باید به طور صحیح در شیار سوزن وارد شود در غیر این صورت می تواند باعث پاره شدن نخ هنگام دوخت و دوز شود , نخ را پایین و مقایب سوزن قرار دهید  و از منفذ موجود در قسمت پایین سوزن عبور دهید سپس نخ را از زیر پایه دوخت عبور داده  و نخ ماسوره که در زیر چرخ خیاطی پنهان است را بیرون بکشید برای خارج کردن نخ ماسوره چرخ دستی را به سمت راست چرخ خیاطی بچرخانید تا نخ ماسوره خارج شود همچنین برای نخ کردن صحیح سوزن می توانید از دفترچه چرخ خیاطی خود  کمک بگیرید .

جا انداختن نادرست سوزن :

برای اینکه چرخ خیاطی نخ پاره نکند باید سوزن به درستی جا انداخته شود , چرخ خیاطی ها مدل های مختلفی دارند بنابراین نحوه جانداختن سوزن نیز در آنها متفاوت است , به عنوان مثال در چرخ خیاطی های سردوز , مادگی و پسدوز نحوه بستن سوزن متفاوت از هم است , در دفتر چرخ خیاطی نحوه جا انداختن صحیح سوزن و نحوه نخ کشی نیز ذکر شده است .

رفع مشکل پاره شدن نخ چرخ خیاطی

  • استفاده از نخ با کیفیت و مناسب پارچه
  • بررسی و یکسان سازی وزن قرقره بالایی و پایینی
  • تنظیم درست درجه چرخ خیاطی
  • تنظیم کردن کشش نخ روی 2 و 3 در چرخ های مکانیکی
  • سرویس کردن دوبار در سال در صورت استفاده زیاد از چرخ
  • تمیز نگه داشتن چرخ و روغن کاری به موقع آن
  • قرار دادن صفحه پیش بر یا بشقاب سوزن در جای مناسب خود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *