صنعت

از کجا بفهمیم پمپ آب سوخته ؟

از کجا بفهمیم پمپ آب سوخته ؟

امروزه در اکثر اپارتمان ها به دلیل فشار پایین آب استفاده از پمپ آب بسیار رایج است در صورتی که این دستگاه به درستی نصب نشود می تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد همچنین پمپ آب مانند هر وسیله ای دیگر به مرور زمان دچار استهلاک شده و پس از مدتی غیر قابل استفاده می شود آیا می دانید که برای جلوگیری از سوختن پمپ آب باید چکار کرد ؟ از کجا بفهمیم پمپ آب سوخته ؟ و یا علت سوختگی پمپ چیست ؟

  • از کجا بفهمیم پمپ آب سوخته ؟
  • دلایل سوختن پمپ آب
  • چگونه از سوختن پمپ آب جلوگیری کنیم ؟

از کجا بفهمیم پمپ آب سوخته ؟

داغ شدن زیاد از حد پمپ آب :

اینکه از کجا بفهمیم پمپ آب سوخته ؟ می توان گفت یکی از این علایم داغ شدن زیاد از حد پمپ است , این داغ شدن می تواند علت های مختلفی اعم از مشکل مکانیکی , بیشتر بودن ویسکوزیته سیال از استاندارد پمپ , زیاد بودن سرعت پمپ و.. داشته باشد اما اصلی ترین علت آن عدم ورود سیال به اندازه کافی به دستگاه است  ؛ اگر پمپ مجهز به اتومات دیجیتال باشد خاموش شدن آن پس از 8 تا 10 ثانیه اتفاق می افتد و سوختگی در الکتروموتور و پروانه پمپ رخ نمی دهد از طرفی دیگر در سیستم های اتوماتیک مکانیکی پس از قطع شدن آب فشار پمپ کم شده و پمپ درجا می زند در نهایت پس از مدتی پمپ داغ شده و در آخر می سوزد .

شنیده شدن صدای زیاد از پمپ :

اگر صدایی شبیه به حرکت یک تیله در قوطی فلزی شنیدید به احتمال زیاد بخش درونی پمپ یا پره های آن سوراخ و به دلیل افتادن رینگ ها درون پمپ مسدودیتی ایجاد شده است , پمپ آب می تواند به دلیل نصب اشتباه و محکم نشدن در محل استقرار و خراب شدن بلبرینگ ها و پروانه ها پس از مدتی صدای زیاد ایجاد کرده و بسوزد .

خاموش و روشن شدن زیاد :

اگر از خود می پرسید از کجا بفهمیم پمپ آب سوخته ؟ باید گفت یکی از این نشانه ها و عوامل آن خاموش و روشن شدن مداوم این دستگاه است اگر این خاموش و روشن شدن های مکرر ادامه یابد و نسبت به آن بی توجهی شود عمر دستگاه کاهش یافته و خیلی زود خراب شده  می سوزد , این مشکل می تواند دلایل مختلفی اعم از سوراخ شدن منبع دیافراگمی و یا تیوپ آن , تنظیم نبودن کلید تنظیم فشار , خرابی ست کنترل , وجود هوا در مدار لوله کشی ساختمان و عدم استفاده از شیر یکطرفه در مسیر برگشت آب باشد .

نشتی پمپ آب :

وجو نشتی در بخش های داخلی و خارجی پمپ موجب سوختن پمپ آب خانگی می شود .

قفل کردن پمپ :

ممکن است که پره های پروانه بنا به دلایلی از حرکت بایستند و قفل شوند در این صورت سه احتمال وجود دارد 1- مشکلی در بلبرینگ ایجاد شده باشد .2-  پروانه به دلیل فرسایش پره ها , شکسته شدن بلبرینگ ها و شکسته شده پره ها چرخش نداشته باشند .3 شفت الکتروموتور عملکرد اشتباه داشته باشد .

یکسره شدن پمپ :

اگر پمپ به صورت مداوم کار کند باعث داغ شدن و سوختن پمپ می شود  , پمپ با مکش و چرخاندن آب فشار لازم برای جریان یافتن آن را در لوله فراهم می کند با باز شدن شیر آب در ساختمان افت فشار ایجاد می شود , در نتیجه پمپ آب را با فشار مناسب به مدار می فرستد در صورتی که روی پمپ شیر یکطرفه نصب شده باشد آب جاری در مدار به پمپ بازنگشته  هر بار که شیر باز می شود آب فشار مناسبی خواهد داشت اما در صورت عدم استفاده از شیر یک طرفه روی پمپ آب درون لوله به مکنده پمپ بر گشته و فشار آب با کاهش همراه خواهد بود علت یکسره شدن پمپ نیز هواکشیدن پمپ و خشک کار کردن به دلیل قطع آب است .

کاهش سرعت پس از شروع به کار کردن :

اگر پس از روشن شدن پمپ سرعت آن نسبت به گذشته کاهش یافته و کندتر استارت بخورد نشان می دهد که این دستگاه دچار مشکل شده است این مشکل به دلیل زیاد شدن فضای خلاصی پمپ آب می باشد اگر این مشکل نباشد مواردی مانند سفت شدن پیچ واشرها , نشتی در اتصالات , بسته شن اتصالات و لوله ها , هوا گرفتگی پمپ , نیم سوز شدن الکتروموتور یا خراب شدن آن و خراب شدن آبکش پیچک را بررسی کنید .

کاهش جریان آب :

از دیگر دلایل نشان دهنده خرابی و یا سوختن پمپ آب را می توان در کم شدن فشار آب جست و جو کرد ؛ فشار پایین آب ورودی می تواند از دیگر علتی باشد که پمپ را از عملکرد خود باز دارد ه پمپ برای فشرده کردن آب در لوله به مقدار کافی آب نیاز دارد اگر آب به مقدار کافی نباشد هوا نیز قاطی لوله ها و پمپ آب شده و پمپ هوا گرفته و نمی تواندعملکرد درستی داشته باشد و در این شرایط اگر برای مدت طولانی روشن بماند داغ می شود و عمر مفید آن کاهش می یابد در صورتی که آب دارای فشار حداقل برای پمپ نیست از منبع آب پشتیبان استفاده کنید.

دلایل سوختن پمپ آب

  • تغییرات ولتاژ برق
  • ورود ذرات سخت مانند شن و ماسه و.. به درون پمپ
  • عدم سرویس به موقع پمپ
  • گرم شدن زیاد از حد پمپ
  • وجود مشکل در سیستم لوله کشی ساختمان
  • کاهش جریان آب

چگونه از سوختن پمپ آب جلوگیری کنیم ؟

  • از محافظ پمپ آب استفاده کنید .
  • پمپ آب هر چند وقت یکبار سرویس شود .
  • استفاده از منبع آب به عنوان پشتیبان در مناطقی که آب کم فشار است .
  • نصب اصولی و صحیح پمپ آب
  • روغن کاری پمپ در زمان معین
  • استفاده درست از پمپ آب و عدم استفاده طولانی مدت از آن
  • استفاده از عایق مناسب مانند پشم شیشه برای جلوگیری از یخ زدگی
  • انجام هواگیری مناسب برای آن دسته از پمپ هایی که به طور مستقیم به لوله کشی ساختمان وصل نشده اند
  • خرید پمپ از فروشگاه های معتبر
هزینه نصب پمپ آب چنده  ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *